Möbeljätte lockar mest

Ikea hamnar på topp bland potentiella jobbsökares drömarbetsplats. Möbeljätten vann den svenska förstaplatsen, följd av SVT, SR och Volvo PV i den globala undersökningen om attraktiva arbetsgivare - Randstad Award.(TT)

Ekonomi, näringsliv & finans2014-04-04 00:27

Starka varumärken lockar inte bara konsumenter.

När Ikea hamnar i topp bland potentiella jobbsökares drömarbetsplats så är kännedomen om företaget kanske viktigast.

För första gången ingår Sverige i den globala undersökningen om attraktiva arbetsgivare - Randstad Award. Möbeljätten Ikea vann förstaplatsen, följt av Sveriges Television, Sveriges Radio, Volvo Personvagnar samt ABB.

- Många har en uppfattning, en relation till oss, säger Ikeas HR-chef Karin Bergman.

Och varumärkesbyggandet börjar tidigt.

- Många har ju varit här som barn.

Samma sak gäller Sveriges Television och Volvobilarna - varumärken vi får i oss med bröstmjölken.

Vad värderar då de arbetssökande som viktigast? Tryggt, trivsamt och intressanta arbetsuppgifter sätter svenskarna högst.

Män attraheras mer av lön, karriär och sund ekonomi, kvinnor mer av arbetsinnehåll och bra arbetsmiljö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!