Miss Norrland siktar på SM-guld

Företagare vill synas. Men allt fler förstår vikten av att synas på ett bra sätt med ett genomtänkt innehåll. Det gör att Skellefteå nu fått sin första contentbyrå – Miss Norrland.

Sticker ut. Jonas Andersson och Jon Lundström tar fram innehåll med journalistisk känsla. Foto: Annika Eriksson.

Sticker ut. Jonas Andersson och Jon Lundström tar fram innehåll med journalistisk känsla. Foto: Annika Eriksson.

Foto: Foto: Annika Eriksson.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-04-01 18:00

Jon Lundström och Jonas Andersson startade eget företag vid årsskiftet. De huserar i en vindsvåning i centrala stan.

Mycket jobb

Här tar de fram innehåll med journalistisk känsla i bland annat kundtidningar, på webbsidor, i sociala medier, nyhetsbrev och pressutskick. Det har bara passerat tre månader men båda menar att det hittills gått över förväntan.

– Vi har jobb att göra. Nästan för mycket ibland, säger Jon Lundström och ler.

Båda kommer från tidningsvärlden, från kvällstidningar och Norran. De är båda journalister vilket de menar är en fördel.

Bygga vinklar

– Contentbyråer har växt kraftigt i storstäderna. Företagen har skyltfönster, hemsidor, sociala medier och annat som de behöver synas i. De behöver kvalitet. Som journalister är vi vana att bygga vinklar, att skriva smartare innehåll som inte är direkt säljande, men som ändå gör att kunderna vill ha det, säger Jonas Andersson.

Jon och Jonas har stora visioner. De tänker som ett idrottslag.

– Vi vill ta SM-guld, men för att komma dit tar vi en match i taget, säger Jonas Andersson.

– Det låter kanske kaxigt. Men vi är ödmjuka. Vi är nya och det gäller att jobba hårt hela tiden. Vi går till vår träning varje dag, fyller Jon Lundström i.

Vad har ni fått för uppdrag hittills?

– Vi ska göra en kundtidning, på svenska och engelska. Vi har gjort en hemsida åt ett företag, nyhetsbrev åt ett annat företag. Nu ska vi strax träffa en företagare och lägga upp en handlingsplan för hur företaget ska jobba med PR ett år framåt, berättar Jonas Andersson och Jon Lundström flikar in:

– Vi verkar inte bara lokalt. Vi har börjat knyta kontakter i Stockholm också.

Men ni valde att starta i Skellefteå?

– Det är otroligt bra att starta företag och bo i Skellefteå. Här är hyran lägre, det är nära att gå över till banken, det är lätt att samarbeta med andra för alla är måna om att stärka det lokala, säger Jon Lundström.

Varför heter ni Miss Norrland?

– Det är en hyllning till bygden och till människorna som bor här. Om vårt företag vore en person så skulle det vara en hon – Miss Norrland. Hon är stark, självsäker och stolt, säger Jonas Andersson.

Miss Norrlands tre tips för att skapa ett bra innehåll för ditt företag

- Låt inte innehållet bli för enkelriktat. Berätta inte bara om företaget och produkten eller tjänsterna. Tänk på vad som berör kunden. Bli inte en plåga för kunden. Om du till exempel tillverkar muttrar så kanske det inte är så intressant att du berättar om alla olika muttermodeller du har. Men om du berättar att dina muttrar sitter i en stor känd byggnad blir det ett intressantare innehåll.

- Ta inte sociala medier för slappt. I verkligheten skulle du aldrig berätta något halvdåligt inför flera tusen personer. Låt din närvaro i sociala medier vara genomtänkt. Tänk på vem du skriver för och vad som tilltalar dem.

- Tänk på mixen. Det får inte bli för enahanda. Blanda lättsamt innehåll med innehåll som visar din expertis. Då blir det intressant.

Företagen har skyltfönster, hemsidor, sociala medier och annat som de behöver synas i.

undefined
Sticker ut. Jonas Andersson och Jon Lundström tar fram innehåll med journalistisk känsla. Foto: Annika Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!