Mirja har blivit ett klädmärke

Mirja Rosendahl är inte bara ett namn på en tjej som växte upp i Arjeplog och visste vad ville.Mirja Rosendahl är också ett klädmärke.Mirja Rosendahls bas är London och nu uppmärksammas hon som en av tolv unga modeskapare som valts ut att delta i Svenska Moderådets projekt Swedish Fashion Talents, som sponsras av bilmärket Peugeot.

Team. Tolv unga modeskapare ingår i Svenska Moderådet projekt Swedish Fashion Talents som sponsras av Peugeot. Mirja Rosendahl från Arjeplog ingår och sitter i mitten, framför Peugeotens framdörr.

Team. Tolv unga modeskapare ingår i Svenska Moderådet projekt Swedish Fashion Talents som sponsras av Peugeot. Mirja Rosendahl från Arjeplog ingår och sitter i mitten, framför Peugeotens framdörr.

Foto: Team. Tolv unga modeskapare ingår i Svenska Moderådet projekt Swedish Fashion Talents som sponsras av Peugeot. Mirja Rosendahl från Arjeplog ingår och sitter i mitten, framför Peugeotens framdörr.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-05-22 07:00

Mirja Rosendahl växte upp i Arjeplog och redan på högstadiet ställde hon in kompassen. Gymnasiestudierna avverkade hon i Umeå på designprogrammet. Därefter bar det iväg till London och fyra år på designskolan Istituto Maragoni. På det följde praktik i såväl New York som London.

Och nu har hon London som bas för sitt skapande och sitt eget klädmärke.

– Jag bestämde mig för att göra ett eget klädmärke och gjorde en skjortkollektion.

Mirja blev uppmärksammad i den brittiska mode-, musik-, konst och ungdomskulturella tidskriften iD Magazine och sedan har det rullat på. I sociala medier är Mirja Rosendahl ett stort namn och att googla på hennes namn ger 28 700 träffar.

Uppmärksamheten har inte minskat sedan hennes modemärke blev ett av de tolv som valts ut av en expertjury för att ingå i Svenska Moderådets projekt Swedish Fashion Talents. Projektets syfte är att lyfta fram och hjälpa mindre modeföretag att nå ut till en bred publik, nationellt såväl som internationellt.

Nytt för i år är att bilmärket Peugeot går in som huvudsponsor.

– Design ligger i Peugeots själ och genomsyrar allt vi gör. Bildesign och modedesign har många gemensamma nämnare och att arbeta med modeskapare är en stor inspirationskälla för oss, säger Maria Lantz, PR- och informationschef på Peugeot i ett pressmeddelande.

Mirja Rosedahl har satsat på herrkläder och säljer både via butik i London och på nätet.

– Jag försöker hålla mig till England och det är i London mina kläder sys upp.

Som deltagare i Svenska Moderådets projekt har det hitintills blivit en modevisning, i Stockholm i januari. Efter nästa visning, på Stockholms modevecka i augusti, ska årets Swedish Fashion Talent utses.

– Det är en bara chans att bli uppmärksammad och få träffa inköpare, säger Mirja Rosendahl om sitt deltagande.

För närvarande har Mirja ett sidoprojekt till sin herrklädesdesign.

– Det har blivit populärt för kvinnor att ha kläder som ser ut som om de har lånat sina pojkvänners kläder. Och nu jobbar jag med en damkollektion med den inriktningen. Hitintills har det gått riktigt bra.

BERTIL SUNDKVIST

undefined
Designer. Mirja Rosendahl är både hennes namn och varumärke som klädskapare.
undefined
Team. Tolv unga modeskapare ingår i Svenska Moderådet projekt Swedish Fashion Talents som sponsras av Peugeot. Mirja Rosendahl från Arjeplog ingår och sitter i mitten, framför Peugeotens framdörr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!