Igår genomfördes en kick off för Västerbottens regionala exportcenter i Skellefteå. Än så länge handlar det enbart om en del av hemsidan verksamt.se. och nu är det upp till Region Västerbotten att besluta om det också blir en fysisk etablering.
– Det finns flera aktörer som på olika sätt kan stötta företag som vill exportera. De måste arbeta mer tillsammans som ett "Team Sweden". Den som vänder sig till det regionala exportcentrat ska kunna få hjälp med sitt problem inom 24 timmar, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg, som fanns med på tillställningen vilken genomfördes på The Great Northern.
Västerbotten är en av sex regioner där det satsas på ett regionalt exportcenter, en satsning som har sin grund i regeringens exportstrategi. Mikael Damberg har sett att Västerbotten sticker ut i statistiken när det gäller export.
– Här står små och medelstora företag för 55 procent av varuexporten. Det är mycket mer än i övriga landet.
Han har också noterat att Västerbottens varuexport uppgick till 13 miljarder 2015 vilket är en svagare ökning jämfört med landet som helhet.
Ministern menar att företag i den här regionen har goda förutsättningar att bli framgångsrika.
– Det är många som är avundsjuka på er för hur långt ni kommit med digitaliseringen. Tillgången till vattenkraft och vindkraft som nu byggs ut ligger också helt rätt ur ett hållbarhetsperspektiv. Och så har ni skogen som upptar 70 procent av landytan. Den kan transfereras till nya produkter som kan bidra till att skapa ett fossilfritt samhälle.
Mikael Damberg konstaterar att 45 procent av svensk BNP kommer från exporten.
– Svensk export har tyvärr inte utvecklats lika bra som i många andra länder i Europa. En fara är att 71 procent av svensk export går till EU:s inre marknad där den förväntade tillväxten bara ligger på 13 procent fram till 2020, säger Mikael Damberg.
Han betonar vikten av att svenska exportföretag måste söka sig längre bort.
– Och då främst till Kina och Indien där "det händer".
Ministern presenterar fem utmaningar för svensk export
– ökad närvaro på tillväxtmarknader
– små och medelstora företag ska våga exportera
– högre upp i förädlingskedjan
– öka Sveriges attraktionskraft
– öppen global marknad