De åtta miljarderna dollar bör vara "tillräckligt för att ge Egypten andrum fram till valet om cirka sex månader", skriver Emad Mostaque, strateg vid Noah Capital markets, i en analys, enligt Reuters.
Egyptens nya premiärminister tycks falla Gulfländerna i smaken. Kort efter utnämningen i går hade Saudiarabien utlovat 5 miljarder dollar, medan Förenade Arabemiraten hade erbjudit minst 3 miljarder dollar i stöd till landet. De båda länderna lovade redan 2011 att stödja Egypten ekonomiskt, men har inte betalat ut pengarna under Mursis tid som president.
Egyptens kris har skrämt bort både turister och investerare och Egypten är nära ruinens brant. Landets valutareserv täcker mindre än tre månaders import och brist på bränsle har lett till långa köer utanför bensinstationer.
Men även om pengarna löser vissa problem på kort sikt står Egypten inför stora utmaningar med att få ekonomin på fötter och skära ned på bland annat bränslesubventioner, enligt bedömare.
Och el-Beblawi är kanske en man som man få Egyptens ekonomi på rätt köl. Han ledde under 12 år Egyptens exportutvecklingsbank, och har även arbetat inom olika regionala ekonomiska organ i Mellanöstern. Han var dessutom finansminister under den övergångsregering som militären satte att styra landet efter revolutionen 2011, skriver Reuters.
Egypten har tidigare förhandlat med Internationella Valutafonden (IMF) om ett lån på 4,8 miljarder dollar. Men det som satt stopp för ett avtal är bland annat IMF:s villkor att Egypten ska dra ned på sina stora bränslesubventioner.
Egypten lägger i dag ungefär en femtedel av sin statsbudget på bränslesubventioner och har även ett system med brödsubventioner som gör landet till världens största veteimportör. Subventionerna har blivit allt svårare att betala för i takt med att den politiska krisen gjort att turismen och trafiken genom Suezkanalen - två av landets viktigaste källor till exportinkomster - har minskat.
Men problemet för politikerna är att subventionerna håller många fattiga i landet på fötter, och att dyrare bröd och bränsle riskerar att leda till nya protester.