- Vi kommer in i en kritisk period snart. Det är nu det drar i gång, säger Carina Birking, utredningsinspektör på försäkringsbolagens gemensamma bolag Larmtjänst.
De senaste åren har stölderna av båtmotorer legat på i snitt 2 600 om året, och sett över längre tid har de ökat stadigt. Det vanligaste är att motorerna stjäls när båtarna ligger i hamn.
Närmare hälften Peter Andersson är vd på Checkray marin som säljer båtmotorer. Hans uppfattning är att antalet stölder skjutit i höjden de senaste åren.
- En bedömning är att närmare hälften som byter motor gör det på grund av stöld.
Det är de moderna fyrtaktsmotorerna som är mest stöldbegärliga, äldre tvåtaktsmotorer och småmotorer får oftast vara i fred, enligt Peter Andersson.
- Det är många som har gamla tvåtaktare som inte vet om de vågar byta till fyrtaktare.
Organiserade stölder Enligt Carina Birking handlar det om kriminella ligor, som åker ut och rekognoserar på båtklubbarna och noterar vilka motorer som ska stjälas. Därefter kommer ett nytt gäng och stjäl de utvalda motorerna, och sedan ytterligare någon som ansvarar för att transportera dem ut ur landet.
- Vi vet att det är organiserat och vi ser att man ofta tar fyra till sex motorer åt gången
Peter Andersson tipsar sina kunder om att stöldmärka motorn med lack med mikropunkter som innehåller en unik kod, en sorts dna som gör att motorn kan spåras till sin rätta ägare.
Det är en metod som även Carina Birking rekommenderar. Hon uppmanar också båtägare och klubbar att samarbeta om bevakning.
- Vi ser att de som gör det har en klar minskning. Men det har också inneburit att stölderna förflyttats till klubbar och hamnar som inte är bevakade.