Max sätter nytt mål för mindre rött kött

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-17 09:14

Idag lanserar hemburgerkedjan Max Spicy Chicken, Max sjunde kycklingprodukt och den första Grand Deluxe-burgaren med kyckling, samt Creole fiskburgare med ekologisk lax och torsk. Hamburgerkedjans nya mål är att var tredje såld måltid ska vara något annat än rött kött år 2020.

I januari i år femdubblade Max utbudet av vegetariska alternativ på menyn. Lanseringen av de nya burgarna med vitt kött är ytterligare steg mot en mer hållbar meny.

– När vi lanserade Green-familjen satte vi upp målet att var femte måltid som säljs ska vara något annat än rött kött år 2020. Våra gäster visade att det var ett alltför blygsamt mål som uppnåddes direkt i och med vegosuccén. Därför höjer vi ambitionen med ett nytt mål om att var tredje måltid ska vara vitt eller grönt kött, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.

Den nya fiskburgaren, Creole fiskburgare, ersätter Max friterade fiskburgare.

– Många har efterfrågat en icke-friterad fiskburgare så nu lanserar vi en helt ny variant. Creole fiskburgare är dessutom gjord av ekologisk fisk, säger Christoffer Bergfors.

Creole fiskburgare består av ekologisk odlad lax och ekologisk krokfiskad torsk, blandad med persilja och vitlök till en ”havets Wallenbergare”.

Spicy Chicken är en 150 grams kycklingburgare gjord på svensk kycklingbröstfilé, panerad med cayenne och spansk peppar och krispigt friterad.

De nya burgarna lanseras den 17 mars på samtliga 109 restauranger i Sverige, Norge och Danmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!