Max fälls för klimatpåstående

Max påstod att "varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat". Det svalde inte Reklamombudsmannen, rapporterar Norrbottens Media.

Hamburgerkedjan har nu slutat använda formuleringen.

Hamburgerkedjan har nu slutat använda formuleringen.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2019-05-21 14:15
Hamburgerkedjan har nu slutat använda formuleringen.
Hamburgerkedjan har nu slutat använda formuleringen.

Hamburgerjätten får tugga i sig att fem personer som anmält reklamfilmen om företagets klimatkompensation fick rätt om att den var vilseledande.

Nämnden bedömde att påståendet gick för långt i fråga om fördelarna för miljön.

"Det är sannolikt att en genomsnittskonsument uppfattar påståendet "Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat" som att konsumenten bidrar till ett bättre klimat genom att äta hos annonsören, oavsett vad som väljs på menyn. Enligt nämnden är påståendet ett vagt och ospecifikt påstående om en viss positiv klimatpåverkan, som för konsumenten kan ha en rad olika betydelser", står det i beslutet.

Max har nu slutat använda formuleringen om att varje tugga räddar klimatet i sina reklamfilmer.

Mathias Asplund/Norrbottens Media

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!