Lista: Deras reklam litar svenskar mest på

Utbildning och forskning, kultur och nöje samt livsmedel och dagligvaror är de branscher som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Branscherna som hamnar i botten är it och telekom.

Foto: Foto: Norrans redaktion

Ekonomi, näringsliv & finans2017-04-13 17:27

Bland en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. I topp hamnade utbildning/forskning, som var förstahandsvalet bland var femte (20 %), samt kultur/nöje och livsmedel/dagligvaror (18 %). Detta enligt en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Branscherna som hamnade i botten var it/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management.

Elin Olsson

Utbildning/forskning 20 %

Kultur/nöje 18 %

Livsmedel/dagligvaror 18 %

Välgörenhet/ideellt 17 %

Rättsväsendet 13 %

Möbler/hem 11 %

Alkohol/bryggerier 9 %

Förbund/branschorganisationer 8 %

Politik/myndigheter 8 %

Bygghandel 7 %

Vitvaror/elektronik 6 %

Industri/tillverkning 5 %

Resor/turism 5 %

Bank/finans 4 %

Bilar/biltillbehör 4 %

Sporthandel 4 %

Energi/drivmedel 3 %

Försäkring 3 %

Hotell/restaurang 3 %

Mode 3 %

Spel 3 %

Fastigheter/köpcentrum 2 %

IT/telekom 2 %

Hygien/kosmetik 1 %

Rekrytering/management 1 %

Ingen av branscherna 15 %

Vet ej 13 %

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!