Lefabs huvudsakliga uppgift är att tillverka timmervagnar. Företaget gör även andra skogsvagnar som flisvagnar, lastväxlarvagnar och skogskranar.
– Vi jobbar på i det dolda. Men kunderna känner till oss, säger Anders Eriksson.
Företaget startade 1975 av Anders Erikssons pappa (namnet?) och Rego Lindberg. Två år senare tog Anders Eriksson över och drev det tillsammans med Rego till dess Rego gick i pension. Nu har Nicklas Vestin kommit in som delägare. Förutom de två ägarna arbetar tre personer till i företaget. Antal anställda har varit konstant hela tiden.
Även om beläggningen är ganska jämn under året väntar Anders Eriksson en högsäsong nu till våren då många servicejobb ska utföras. Utöver det väntar han på att regeringen ska ta ett beslut.
– Det är vår stora hämsko idag. Regeringen har inte lyckats bestämma sig än vilken totalvikt som ska gälla på våra vägar.
Han berättar att idag är det tillåtet med en totalvikt på 60 ton per ekipage. Det lutar åt att regeringen beslutar att det får bli 64 ton per ekipage. Skogsindustrin har lobbat för att det ska få öka.
– Många väntar på beslutet innan de vågar nyinvestera i maskiner. Jag tror det finns ett uppdämt behov av att investera så när beslutet väl tas kommer det att ta fart.
Väntar ni rent av en ketchupeffekt?
– Ja, jag tror faktiskt det.
När förväntas beslutet tas?
– Ryktena säger att det blir innan semestern.
Så då blir det ingen semester för er i sommar?
– Ha ha, vi får väl se hur det blir med det, säger Anders Eriksson och skrattar.
Ha ha, vi får väl se hur det blir med det.