På lördag invigs nya laddstationer från Tesla och Skellefteå Kraft vid OKQ8-stationen på Solbacken i Skellefteå. Det handlar både om superchargers som bara kan användas av Teslabilar och om Skellefteå Krafts snabbladdare som kan nyttjas av alla elbilar.
– Vår supercharging-station är den nordligaste i Sverige och nummer 250 i Europa. Nu är det möjligt att köra från Ystad till Haparanda utan klimatpåverkan, ja man kan till och med ta sig ända ner till Medelhavet, säger Christian Marcus, Teslas Region Manager Nordics.
Tesla har också satt upp superchargers i Örnsköldsvik och Umeå.
– Det innebär att norra rutten nu är öppnad. Vår ambition är att det ska vara cirka 15 mil mellan varje station, säger Christian.
Dessa superchargers är världens snabbaste laddstationer. Det tar bara cirka 30 minuter att snabbladda Teslabilen
– De fungerar bara för Teslas bilar eftersom våra batterier har mycket längre räckvidd och kan ladda snabbare än andra elbilar, berättar Christian Marcus.
Normalt använder Tesla-fordon sin laddare för att omvandla växelström från en väggmonterad laddbox till likström som lagras i batteriet. En supercharger består av flera laddare som arbetar parallellt för att ge upp till 120 kW likströmseffekt direkt till batteriet. När batteriet närmar sig full laddning minskar bilens omborddator strömstyrkan till optimal nivå för att fulladda cellerna.
Skellefteå Kraft levererar el till alla Teslas supercharger i Sverige.
– Vilket vi är stolta som tuppar för, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft.
Christian Marcus konstaterar att i Norden ökar försäljningen av Teslabilar snabbast. Idag tillverkar Tesla två modeller- sedanen Model S och den sjusitsiga suven Model X.
– Vi kommer snart att lansera en ny modell, Model 3, som kommer att kosta mellan 300 000 och 350 000 kronor. Runt om i världen har vi redan 400 000 reservationer av den.
– Jag är en av dem, inflikar Christoffer Svanberg.
Vid Teslas fabrik i Kalifornien tillverkas cirka 100 000 bilar per år.
– Vårt mål är att öka produktionen till 500 000 bilar. Dessutom bygger vi en batterifabrik vars produktion kommer att bli lika stor som hela dagens världsproduktion av batterier.
Skellefteå Kraft och Vattenfall lanserade i veckan en ny satsning om att försöka locka elintensiva industrier till norra Sverige. Till den gruppen hör batteritillverkare.
– Vi har nämnt för Tesla att vår region skulle vara en lämplig plats för en europeisk batterifabrik, men än så länge handlar det bara om lösa diskussioner, berättar Christoffer Svanberg.
Skellefteå Krafts laddstation, som också invigs på lördag, kan användas av alla elbilar och är den första i raden av 25 stationer som ska sättas upp i Västerbotten och i södra Norrbotten.
– Innan nyår ska alla dessa stationer finnas på plats, säger Christoffer Svanberg.
OK i Västerbotten är också glada över att Tesla och Skellefteå Kraft valt att placera sina laddstationer vid deras station på Solbacken.
– Det ligger helt i linje med hur vi vill bidra till en hållbar utveckling, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten i ett pressmeddelande.
OKQ8:s samarbete med Tesla inleddes 2014 då de första supercharging-stationerna för samarbetet lanserades i Sillekrog, Sundsvall och Ödeshög.