– Det blir cirka 7 veckor per svensk tjänsteperson som använder en tredjedel av sin arbetstid till möten, konstaterar han.
Möteskonsulten Micke Darmell, gr8 meetings, hänvisar till en undersökning som gjorts av analysföretaget 3S där det bland annat kom fram att 56 procent av alla möten inte har ett tydligt syfte och mål.
– I den undersökningen svarade de tillfrågade också att de inte borde ha deltagit i en tredjedel av de möten som de var med på.
Han betonar att en bra möteskultur även bidrar till en bra social arbetsmiljö.
– Förutom att man kan frigöra mer tid ökar möjligheten till måluppfyllelse, ökad delaktighet och mindre stress.
Micke Darmell menar också att det finns mycket att göra när det gäller utvecklingen av mötesrummen.
– Här har utvecklingen stått stilla under de senaste decennierna. I många mötesrum finns det till exempel fortfarande kvar en kateder.
Han är övertygad om att nu när digitaliseringen ökar lavinartat ökar också vikten av de fysiska mötena.
– En av de viktiga framgångsfaktorerna för Silicon Valley är att det bara är en by där forskare och utvecklare hänger med varandra. Detta gäller också för IT-undret i Stockholm där de mest snabbväxande företagen håller till vid Stureplan där de kan gå ut och festa tillsammans, säger Micke Darmell.
En annan föredragshållare var Tina Bohlin, från standardiseringsinstitutet SIS. Hon berättade om kvalitetsledningssystemet ISO 9001 som kom ut i en ny utgåva 2015. Detta är aktuellt eftersom cirka 5 000 företag i Sverige arbetar med att förändra sitt ledningssystem i enlighet med detta.
Hon konstaterar att flertalet av de nya kraven har tillkommit för att många organisationer idag har ett kvalitetsledningssystem som inte är 100 procent anpassat efter deras verksamhet. En stor förändring är att ett mycket större fokus läggs på att den högsta ledningen ska vara engagerad i kvalitetsarbetet.
– Nu är det den högsta ledningen som ska säkerställa att kvalitetspolicy och kvalitetsmål förverkligas. Tidigare har kvalitetsarbetet ofta legat lite vid sidan av den ordinarie verksamheten, säger hon.
Tina betonar att ledniningssystemet inte ska vara en byråkratisk börda utan ett stöd för medarbetarna.
– När man skapar systemet ska man därför utgå från organisationens egna förutsättningar och bara ta fram dokument som bidrar till att förbättra verksamheten.
Anna Fredriksson, kvalitetschef vid den japanska koncernen Komatsus fabrik i Umeå, berättade om skillnaden i kvalitetskultur mellan Japan och Sverige.
– Vi har mycket att lära av dem och de har mycket att lära av oss, säger hon.
Japanerna är mer intresserade av hur man kommit fram till olika slutsatser när det gäller problemlösningen än själva lösningen.
– De frågar ständigt hur och varför och utifrån svaren ser de till så att detta kan användas i framtiden. I Japan förlitar de sig helt på processen medan vi är bättre på att tänka utanför boxen.
Mikael Solstrid, som varit kvalitetssamordnare hos Skellefteå Kraft under de senaste sju åren, berättade om hur de arbetat med att utveckla sitt ledningssystem som nu snart ska certifieras.
– Genom åren har det gjorts flera misslyckade satsningar åt det här hållet och vi har lärt oss mycket från de misstagen, berättar han.
Mikael lyfter fram att koncernledningen nu är mycket engagerade i arbetet.
– De har deltagit i workshops, varit nyfikna, ifrågasatt specialisternas förslag och fungerat som bra kravställare.
Han betonar dock att medarbetarnas engagemang varit allra viktigast.
– Om man lyckas få alla medarbetarna att gå i en riktning skapas en enorm kraft. Deras engagemang kommer inte med automatik utan det måste förtjänas.
Han tipsar också om att inte ta alltför för stora kliv åt gången.
– Gör man det känner medarbetarna inte igen sig i den nya kulturen, avslutar Mikael Solstrid.
Andra föreläsare var Charlott Svensson och Moa Hedestig, iTid, Jonas Svanäng, reLean, John Thorsson, NCC och Marita Bergendahl, Sandholm Associates.
Awance Affärsutveckling och Koverberg Consulting arrangerade Kvalitetsdagen i Norr som lockade 130 deltagare.