Mjölkbönderna är mer pressade ekonomiskt än på mycket länge. Därför startar LRF en mjölkjour för att komma med lösningar och rekommendationer på såväl personliga eller företagsmässiga problem.
Via telefon och mejl ska medlemmarna få kontakt med psykolog, omsorgsgrupper, företagsrådgivare, branschexperter och banker.
– Vi är väl medvetna om att Mjölkjouren är en kortsiktig kompensation för de hittills uteblivna men avgörande, långsiktiga förändringar som krävs för att stärka svensk mjölkproduktion. Men läget är så akut, många ligger redan efter med betalningarna och vi har en tuff vår framför oss, att LRF behöver göra en samlad ansats för att hjälpa till, säger Anders Källström, VD och koncernchef LRF, i ett pressmeddelande.
Tjänsten lanseras den första mars och samordnas med LRF Konsult, Växa och Jordbruksverket.
– När man är hårt pressad kan det vara svårt att veta vem man kan kontakta för att få stöd. Nu ska det finnas ett nummer att ringa eller en e-postadress att maila för att få hjälp med olika frågor, säger Anders Källström, VD och koncernchef LRF.