"Det arbete vi har lagt ner på att göra Facebook till den bästa mobila upplevelsen har gett resultat och en stabil grund för framtiden", kommenterade företagets grundare och vd Mark Zuckerberg när delårsrapporten släpptes.
Omsättningen steg till 1,81 miljarder dollar mot 1,2 miljarder dollar samma tid förra året.
Rapporten var starkare än väntat och överraskade börshandeln på Wall Street. Aktien tog ett skutt med över 16 procent och slutade på 30,8 dollar. En siffra inte långt från tolvmånadersperiodens högsta läge 32,51 dollar, men fjärran från bottenkursen 17,55 dollar, dit aktien rasade några månader efter introduktionen i maj förra året.
Enligt bedömare förväntas Facebook det här året öka sin andel till drygt fem procent av den globala digitala annonsmarknaden och nå en andel värd över 2 miljarder dollar av marknadens totalt uppskattade värde på 117 miljarder dollar.
Andra kvartalets vinst per aktie skrevs till 13 cent jämfört med minus 8 cent för ett år sedan.