Köptryck i jakten på sista minuten-klappar

Många skjuter upp julklappsköpen till sista stund. Den dag då man kunde förvänta sig lugn i butikerna går handeln på högtryck. Vi har satt in extra kassor i skönhetsavdelningen för att köerna inte ska bli för långa, säger Andreas Stenman varuhuschef på Åhléns City i Stockholm.

Claudio Bresciani/TT

Claudio Bresciani/TT

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2017-12-24 13:20

Medan julefriden lägrar sig i många hem grips andra av den värsta tänkbara julstressen. De har inte löst alla julklappsinköp och stunden när tomten ska göra entré närmar sig oroande snabbt. Allt fler större kedjor och butiker väljer att hålla öppet för julklappsköpare som handlar i sista minuten.

- Det händer förvånansvärt mycket på julafton. Det är kunder som är ute i sista minuten för att göra sina julklappsinköp. Framfört allt har vi en hög omsättning de sista timmarna, säger Andreas Stenman.

Handlar i sista minutenFör en del är det en sport att handla i sista minuten.

- De finns de som bestämmer sig för att göra det. De säger: vi tar det på julafton för då är det ändå lite lugnare, säger Emma Hernell, vice vd på HUI research, ett företag som forskar kring Handel och konsumtion.

I centrala Stockholm är flera ute och köper de sista julklapparna. På Åhléns City är 32-åriga Marique Skeppström och hennes familj - men inte för att köpa julklappar.

- Vi har haft det som en tradition de senaste åren och att vi har varit inne i stan på julafton. Det är en härlig stämning, alla är glada och det är ganska lugnt och sedan åker vi hem lagom till Kalle.

Men det är många i varuhuset som också gör sina sista köp.

- Jag kan tänka mig att det är många som har jobbat in i sista sekund och verkligen behöver handla de sista julklapparna. Men vår plan är att bara gå runt och strosa lite, säger Marique Skeppström.

Att slippa långa postköerNäthandeln har inneburit att många kommer igång tidigare med julklappsinköp. Men det har också en baksida.

- Man har ju tänkt att e-handel skulle vara så smidigt. Men likt förbaskat blir man stående i en kö vid en utlämningsdisk i stället, säger Emma Hernell.

Det kan finnas de som därför väljer att handla i butiken för att slippa långa postköer, eller kanske gör de ett nödköp om klapparna inte kommit fram med posten i tid till jul. Man vill ändå ha ett paket att ge bort.

Lite mode, mycket skönhetAndreas Stenman konstaterar att handeln på julafton följer vissa mönster.

- Dam- och herrmode brukar vara lugnt, liksom leksaker som redan brukar vara inköpta. Men heminredning som är lätt att ge bort som till exempel porslin och glas och alla typer av skönhetsprodukter, särskilt dofter, går jättebra.

Det gör att butiker satsar extra med tanke på de som shoppar i sista minuten.

- De sista dagarna brukar vi ta fram färdiga paket. På skönhet kan du till exempel köpa ett fint paket med en hudlotion, en doft och någon duschkräm som är färdiginslaget. Allt för att underlätta för stressade kunder som vill ha tag i den där sista julklappen, säger Andreas Stenman.

Som handlare ser han en inte ovälkommen tendens på julafton.

- Snittköpen är ganska höga. När man är lite stressad och det behöver gå snabbt ser vi att kunden är villig att betala lite extra för den perfekta presenten.

Det finns alltid nödlösningarKommer man inte på någon julklappsidé finns det alltid nödlösningar. Mats Redberg är butikschef på Ica Focus i Göteborg. Affären har öppet elva timmar på julafton.

- Förra året var nästan tio procent av omsättningen på julafton konfektyr, chokladaskar och annat godis. Och så sålde vi 500 trisslotter, berättar han.

Men stressen kanske är ett större problem i de större städerna. I mindre orter är inte lika många butiker öppna. Och de som har öppet märker inte samma köptryck.

- Det är mest folk som ska komplettera som kommer in till oss. Det köper lite julpapper, några drickor, kanske en leksak eller en chokladask på väg till någon släkting, säger Roger Kohlström, butikschef på ÖoB i Falköping.

Hasse Holmberg/TT
Hasse Holmberg/TT
Claudio Bresciani/TT
Claudio Bresciani/TT
Terje Pedersen/NTB Scanpix/TT
Terje Pedersen/NTB Scanpix/TT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!