HUI Research delar även upp prognosen på sektorer och konstaterar att ett allmänt stärkt förtroende för ekonomin bland konsumenterna gav ett lyft för sällanköpsvaruhandeln under slutet av förra året. Denna utveckling spås stärkas ytterligare i år och prognosen är en tillväxt i konsumtionen av sällanköpsvaror på 2,5 procent i år och nästa år räknar HUI Research med ett ytterligare tillväxtlyft med 3,5 procent.
Dagligvaruhandeln väntas öka med 3 procent i år och 2,5 procent 2015 medan prognosen för detaljhandeln är en tillväxt på 3 procent både i år och nästa år.
- Tillväxten i konsumtion på 2 procent i fjol var vad vi hade förutspått och får ses som ganska starkt. Och vi ser fortsatt samma goda förutsättningar, säger Elin Gabrielsson, analytiker på HUI Research.
Svenskarna har haft en bra utveckling av reallönerna och sparandet fortsätter att stiga. Inflationen är rekordlåg, vilket gör att hushållen får mycket för pengarna. Även räntan är låg, så bolånen är billiga vilket ger mer kvar att handla för.
Under förra året ökade dessutom hushållens finansiella förmögenhet i och med att såväl börsen som bostadspriserna steg.
- Det finns pengar att ta av när hushållen känner sig trygga för att konsumera mer. Och vår bild att konsumenternas förtroende för ekonomin generellt ökar, säger Elin Gabrielsson.
Att sällanköpsvaror spås öka kraftigt i år och ännu mer nästa år beror enligt henne på ett uppdämt konsumtionsbehov efter de senaste årens konjunkturläge. I osäkra tider är det helt enkelt lättast att spara in på de större inköpen som möbler och hemelektronik.
- Det är klassiskt. När konjunkturen blir starkare brukar sedan sällanköpsvaror växa mer än dagligvaruhandeln, säger Elin Gabrielsson.