Antalet betalande strömningskunder i världen har växt med hela 250 procent sedan 2010 till 28 miljoner, enligt skivbolagens branschorganisation Ifpi. Långt fler använder strömningsbolagens gratistjänster.
- Partyt har knappt börjat, säger Mathieu Molinero, Deezers chef för norra Europa som nu satsar hårt på att erövra en del av marknaden i Sverige.
Deezer är störst i världen räknat i geografiska marknader, ingen klår Deezers 182 länder. Deezer har tolv miljoner aktiva användare varav fem miljoner betalar. Spotify redovisade förra året drygt sex miljoner betalande användare.
Men även om tillväxten är fenomenal är det inte säkert att alla företag har framtiden för sig. Framgången handlar om volym, antalet betalande kunder. Och även om Spotifys och Deezers fem-sex miljoner kan låta imponerande är det långt ifrån vad som krävs för att vara långsiktigt framgångsrik.
- Spotifys vd Daniel Ek har hintat att det behövs i storleksordningen 40 miljoner betalande kunder för att affärsmodellen ska hålla långsiktigt. Och sannolikt blir USA nyckeln för den som vill dominera världsmarknaden, säger Daniel Johansson, musikbranschforskare på Linnéuniversitetet.
Johansson tror att Google kan bli vinnaren på lite längre sikt. Den amerikanska jätten har valt en lågprisprofil och är billigare än konkurrenterna på den svenska marknaden.
- Google är också ett bolag med rejäla finansiella muskler som har råd att blöda några år om det skulle behövas. Det ryktas också att Apple förhandlar med skivbolagen om att göra om Itunes till en streamingtjänst. Det skulle ändra spelplanen ordentligt, säger Johansson.