Marknadsföreningen i Skellefteå ska under det kommande året arbeta med temat "En stad i transformation". I onsdags genomfördes både en workshop och en lounge där förändring diskuterades ur ett skellefteperspektiv.
– Det hela har handlat om hur företag kan arbeta över gränserna. Gör man det kan det nästan uppstå holistiska möjligheter, säger Therese Kreisel, Skellefteå kommun, som sitter i Marknadsföreningens styrelse.
På workshopen deltog Magnus Thure Nilsson och Emma Estborn från Media Evolution i Malmö, som är en av Sveriges ledande innovationsplattformar för de digitala näringarna.
– Vi har utvecklat en metodik som vi paketerat och som kan användas för att skapa gränslösa samarbeten, säger Emma Estborn.
Magnus Thure Nilsson konstaterar att samhället alltid förändrats.
– Skillnaden är att digitaliseringen nu gjort att det förändras snabbare än tidigare och då gäller det att kunna navigera i den situationen.
Under workshopen fick deltagarna bland annat spana inåt och ge exempel på hur man samarbetar idag.
– Ett exempel på detta som togs upp var hur Skellefteå museum börjat samarbeta med turistbyrån så att man tillsammans kan skapa paket som attraherar turister, berättar Emma.
Hon betonar att det viktigaste som krävs för att ta steget till nya former av samarbeten är mod.
Media Evolution är ett kluster och en community som samlar 400 medlemmar inom näringslivet, akademin och det offentliga i södra Sverige.
– Vårt syfte är att göra det möjligt för organisationer och individer att dela, lära, tänka nytt och ställa om i det digitala skiftet, tillsammans, säger Magnus Thure Nilsson.
Huset Media Evolution, där 500 personer har sin arbetsplats, fungerar som en mötesplats för 1 000 personer dagligen.
Media Evolution arrangerar årligen konferensen The Conference som samlar cirka 3 000 personer från hela världen kring samhällsfrågor, medieutveckling och digitala beteenden.