Kinesiska nätjättar sugna på USA

Två kinesiska nätjättar har vänt blickarna mot USA. Både e-handelsbolaget Alibaba och mikrobloggtjänsten Weibo vill börsnoteras i New York.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-03-15 12:56

Mikrobloggen Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, lämnade i fredags in en ansökan om börsintroduktion i USA. Bolaget satsar på att få in 500 miljoner dollar (motsvarande 3,4 miljarder kronor) i samband med noteringen. Weibo, som lanserades 2009, övervakas strängt av Peking-regeringens censur. Trots det hade man i december omkring 129 miljoner månatliga användare och drygt 61 miljoner dagliga användare, enligt börsintroduktionsansökan.

Det framgår dock inte om Weibo ansöker om notering på New York Stock Exchange eller Nasdaq, skriver AFP. Det är också oklart hur många aktier det rör sig om.

Samtidigt gör uppgifter i amerikanska medier gällande att e-handelsjätten Alibaba nu bestämt sig för New York-börsen, en introduktion som uppskattas vara värd omkring 10 miljarder dollar, enligt AFP. Bolaget har tidigare övervägt börsnotering i antingen Hongkong eller New York.

Enligt Wall Street Journal kan Alibabas ansökan komma att lämnas in redan i april, vilket skulle innebära att aktierna kan börja handlas under det tredje kvartalet.

Alibaba har ännu inte kommenterat uppgifterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!