Kina drog upp Volvo PV

Volvo Personvagnar gjorde en rörelsevinst på närmare 2 miljarder kronor i fjol trots att intäkterna minskade. Tillväxt i Kina och ett omfattande sparande är faktorer bakom uppgången.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-03-21 13:06

Rörelseresultatet landade på 1 919 miljoner kronor för 2013. Det är en klar förbättring från halvårsresultatet, som blev en förlust på 577 miljoner kronor.

Samtidigt minskade intäkterna till 122,2 miljarder kronor, ned från med 124,5 miljarder 2012.

Vd och koncernchef Håkan Samuelsson är tillfreds med resultatet.

- Vi är väldigt nöjda med det, speciellt vändningen under andra halvåret. Det är tre faktorer som har bidragit - väldigt positiv utveckling i Kina, och att de nya bilmodellerna har sålt bra, det har bidragit både volymmässigt och marginalmässigt till vändningen. Kostnadskontrollen har också gett resultat, våra kostnader har gått ned med cirka 1,5 miljarder kronor, säger han till TT.

Samtidigt pekar Samuelsson på att Volvos operativa kassaflöde är starkt, vilket tar bort behovet av upplåning.

Volvo startade i november i fjol produktionen i sin första egna fabrik i kinesiska Chengdu, och där räknar Volvo med att tillverka cirka 30 000 bilar i år.

- Mot slutet av året kommer vi in med en andra modell, och då stiger det ytterligare. Kapaciteten ligger på 120 000 bilar, det kommer att ta ungefär tre år att nå den nivån som vi ser det nu, säger Håkan Samuelsson.

Volvo räknar med en vinst även i år, och tror att försäljningen ska öka med minst fem procent.

Kina var nära att klå USA som Volvos största marknad i fjol. I Sverige ökade Volvo-försäljningen med knappt 1 procent till 52 620 bilar, vilket motsvarar 12 procent av bolagets globala försäljning.

"Relativt snart" planerar Volvo att börja exportera sina Kinatillverkade bilar till grannländer som exempelvis Thailand, Malaysia och Indonesien, enligt Samuelsson. Att vara ägt av Geely innebär att Volvo inte delar sina intäkter i Kina i ett samriskbolag med en utomstående partner, vilket de västerländska konkurrenterna tvingas göra.

- Vi har en unik möjlighet att använda våra fabriker i Kina globalt. Långsiktigt ska de kinesiska fabrikerna fungera på samma sätt som fabrikerna i Belgien och Göteborg. Det kommer vi att se relativt snart, i första hand i Asien, säger Samuelsson.

Reklamvideon som Volvo gjorde med Zlatan Ibrahimovic har inneburit en ökning av försäljningen i Sverige. Och reklamen blir troligen inte den sista med Zlatan.

- Det är ett samarbete vi hoppas kunna fortsätta med under åren framöver.

Volvo Personvagnar knoppades av från Volvo-koncernen 1999. För fyra år sedan köpte kinesiska Zhejiang Geely Holding det då krisdrabbade bolaget av amerikanska Ford Motor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!