Kick off för Digitalakademin i Skellefteå

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-05-17 12:57

I morgon onsdag är det kickoff för Digitalakademin  i Skellefteå. Bakom den står Google och Almi Företagspartner. Utbildare är Hello Future och under kickoffen berättar representanter från Smartplenes i Skellefteå och Lundqvist Trävaru i Öjebyn om sin digitala resa.

Att Digitalakademin kommer till Skellefteå lanserades i december i samband med ett seminarium som Google höll som ett pris för att företaget BioCool vunnit Dagens Industris tävling Gasellsprånget 2015.

Digitalakademins mål är att svenska företag ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Genom Digitalakademin får företagare lära sig att bli mer framgångsrika på nätet.

Digitalakademin erbjuder ett utbildningspaket som består av fyra utbildningstillfällen och täcker allt från online närvaro, e-handel, och digital verksamhetsstyrning till hur man skapar trafik till sin webbsida och får fler kunder. Utbildningarna, som är kostnadsfria, leds av en Google-certifierad partner som i Skellefteå utgörs av företaget Hello Future.

En av inspiratörerna på kickoffen, som genomförs på Scandic Hotel, är Jens Lundqvist Lundqvist Trävaru. Deras digitala resa började år 2000 när de skaffade en hemsida. När företaget sedan började använda GoogleAdWords 2010 lyckades de fyrdubbla omsättningen och utöka kundernas geografiska spridning. Idag kommer 95 procent av företagets omsättning från webben.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!