Inlandsbanan började undersöka möjligheten att införa ett tågledningssystem under 2016.
– Bakgrunden var den rapport som Skogforsk gjorde och som pekade på möjligheterna till en presumtiv utökad trafik på banan och vilka strategiska mötesplatser som krävs för att kunna hantera en ökad trafikmängd, säger Mats Portinson, infrastrukturchef på Inlandsbanan AB i ett pressmeddelande.
Satsningen innebär också att Inlandsbanan inte behöver utöka antalet tågklarerare för att matcha en trafikökning.
– Det betyder även en klar fördel för arbetsmiljön i och med att tjänsteresor för tågklarering på driftplatser utanför våra stationeringsorter avsevärt kommer att minska, berättar Mats Portinson.
Tågledningssystemet som ska införas heter Cactus TMS. Detta system används sedan länge av bland annat Stockholms Lokaltrafik.
Systemet beräknas vara driftsatt och godkänt i slutet av 2018 och omfattar tågledningscentraler i Sveg, Hoting och Storuman.
Fjärrstyrda driftplatser blir Orsa, Fågelsjö, Röjan, Svenstavik, Jämtlands Sikås, Vilhelmina, Sorsele, Arvidsjaur och Jokkmokk.