Hon tog steget från SFI-lärare till internationell modeskapare

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-15 15:30

Som en del i Global Entrepreneurship Week, där Skellefteå kommun är en partner, genomfördes i tisdags ett lunchseminarium på The Great Northern med Emy Blixt som gjort internationell succé med sina retro-träskor Swedish Hasbeens.

– Konsten är att göra det man gillar, kunna det man gör och sedan lyckas tjäna pengar på det, säger Emy.

I sitt föredrag berättade Emy om hur hon vågade ta steget från svensklärare till entreprenör inom hållbart mode.

– Jag var ganska usel i skolan och gick ut social linje med 2,9 i betyg. Sedan arbetade jag i sex år inom hemtjänsten medan jag läste upp mina betyg och studerade till att bli lärare, berättar hon.

Emy arbetade sedan som lärare inom SFI i Stockholm.

– När jag var 34 år var jag rätt missnöjd med mitt arbete och började fundera kring att istället ge mig in i modebranschen som jag var mycket intresserad av.

Emy fick kontakt med en man i byn Komstad på Österlen som hade ett lager med träskor som han sålde som souvenirer i en sommarbutik.

– Jag köpte 300 av hans träskor och placerade dem på vinden.

När hon hade besökare tog hon dem ibland upp på vinden och visade sin samling och många ville köpa träskorna.

– På en månad hade jag nästan sålt slut på alla. Då hörde jag av mig mannen med träskolagret igen och köpte 200 till.

2006 startades Swedish Hasbeens.

– Jag startade också en mycket enkel webshop där intresserade kunde beställa skor genom att mejla till en infoadress.

Från denna enkla start har Swedish Hasbeens utvecklats till ett av Sveriges snabbast växande modeföretag.

– Vi säljer nu cirka 70 000 retro-träskor varje år, varav hälften exporteras till USA och vi omsätter cirka 50 miljoner kronor.

Företaget har tio anställda och säljer sina produkter via 400 återförsäljare i ett fyrtiotal länder. Via återförsäljarna säljer Swedish Hasbeens för cirka 27 miljoner kronor per år och resten säljs via den egna webshopen.

– Vi har även startat vår första egna butik i Stockholm och på tur står butiker i London och New York. En annan nyhet är att vi nu ska också ska satsa på kläder. Första produkten är en byxmodell.

– Skorna tillverkas dels i en fabrik i Småland och dels i Rumänen.

När Amy för tio år sedan började med Hasbeens var träskor inte alls inne. Men med hennes design har detta ändrats radikalt.

– Det visade sig att modebloggare gillade mina skor och även många skådespelare och musiker har valt dem vilket gjort att de synts mycket i media. Bland annat används de av Sarah Jessica Parker, Kylie Minouge och Julianne Moore.

Emy lanserar två nya modeller varje år.

– De skor som jag designar är feminina och balanserat sexiga. De är gjorda i naturmaterial som trä och läder och det är en hantverksprodukt. Alla dessa faktorer har lagt grunden till succén.

För tre år drabbades hennes företag av stora ekonomiska problem.

– Vi hade satsat alldeles för mycket pengar på att anställa folk, dyra lokaler och dyra fotograferingar. Då hade vi ett minusresultat på fem miljoner kronor,  men efter att ha fixat till detta gick vi året därpå med två miljoner i vinst.

Fram tills krisen kom hade Emy inte brytt sig speciellt mycket om ekonomin.

– Den var helt enkelt dåligt skött. Jag var mer intresserad av att folk skulle gilla mina skor. Nu har jag ändrat inställning och siktar också på att bli rik, avslutar Emy Blixt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!