Hon blir projektledare för pilotprojekt inom besöksnäringen

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-02-29 08:04

Invest in Norbotten anställer Natalie Sidén som projektledare efter att tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board fått ett nationellt pilotprojekt för investeringsfrämjande inom besöksnäringen. Projektet kommer att tillföra regionens besöksnäringsföretag än större möjlighet att attrahera internationella investerare.

Natalie Sidén tillträder 1 april och kommer närmast från Norrbottens Handelskammare, där hon sedan tre år tillbaka arbetat med bland annat projektledning och marknadsföring. Natalie är utbildad civilekonom med inriktning marknadsföring.

– Jag brinner för att arbeta med näringslivsutveckling, därför känns det otroligt roligt och spännande att nu i rollen som projektledare fokusera på besöksnäringen och investeringsfrämjande inom den. Mitt uppdrag blir att hjälpa företagen att affärspaketera sin verksamhet och skapa attraktiva case som lockar internationella investerare till länet. Besöksnäringen är en viktig näring för Sverige och här i Norrbotten finns en otrolig potential för fortsatt tillväxt, säger Natalie Sidén.

– Natalie kommer att bli en stor tillgång för det här projektet. Att vara attraktiv för investerare handlar mycket om att kunna vara tydlig med företagets mål, behov och erbjudande till både marknaden och potentiella investerare. Där kommer Natalie med sin erfarenhet och utbildning bli en ovärderlig tillgång för entreprenörerna, säger Göran Littorin, Investment Manager på Invest in Norrbotten.

Det hela handlar om ett nationellt tvåårigt pilotprojekt med fokus på investeringsfrämjande inom besöksnäringen. I konkurrens med Sveriges övriga regioner har detta tilldelats Invest in Norrbotten tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board. Det är Business Sweden och Tillväxtverket som står bakom finansieringen och initiativet. Besöksnäringen pekas av dessa ut som ett av tre viktiga insatsområden för tillväxt kopplat till internationella investeringar.

Regionen tilldelades projektet tack vare att Business Sweden tillsammans med Tillväxtverket identifierat samarbetet mellan Invest in Norrbotten och Swedish Lapland Visitors Board som en avgörande framgångsfaktor. Beskrivning och utveckling av projektet och arbetsmetodik ska leda till fler internationella investeringar inom besöksnäringen.

– Sättet att arbeta som Invest in Norrbotten och Swedish Lapland Visitor Board har utvecklat är unikt i sitt slag. Vi tror att det här kan vara ett gott exempel för hela Sverige. Det gäller att kunna utnyttja kraften som finns i besöksnäringens expansion, säger Börje Svanberg, regionsansvarig på Business Sweden.

Strategiskt gemensamt arbete ligger till grund för pilotprojektet Invest in Norrbotten och Swedish Lapland Visitors Board har arbetat tillsammans under en längre tid, en gemensam paketering av destinationen Swedish Lapland för potentiella investerare var startskottet. Tillsammans står organisationerna bakom exempelvis seminarier och framtagande av investeringsprospekt. Nu senast har organisationerna genomfört en serie workshops där besöksnäringsföretagare får stöd i att förpacka sin verksamhet i syfte att attrahera internationella investeringar och partnerskap, det skedde inom strukturfondsprojektet Destiantions Capacity Buildning in Swedish Lapland.

– Vi vet att internationella investeringar och partnerskap är viktigt för regionens utveckling, och det här pilotprojektet är helt i linje med det arbete som vi redan inlett. Vi blev ombedda att presentera vår regions samarbete som ett case för Business Sweden och av flera sökande blev vi utvalda, berättar en stolt Jörgen Eriksson VD för Invest in Norrbotten.

– Både vi och Invest in Norrbotten jobbar med att skapa tillväxt i regionen. För att lyckas med det krävs både nationella och internationella investerare som satsar, säger Erica Mattson Destinationsutvecklingsstrateg vid Swedish Lapland Visitors Board.

– I regionen finns upparbetade relationer med internationella researrangörer vilket innebär en stor potential för företagen att använda sig av de nätverk de redan har, för att kunna attrahera andra internationella partners för utveckling av besöksnäringen, menar Jörgen.

Globalt är besöksnäringen en av världens största näringar. Exportvärdet av besöksnäringen i Sverige uppgick 2014 till 96,5 miljarder kronor. Det kan samma år jämföras mot exportvärdet av järn och stål som var 50,1 miljarder och personbilar 33,8 miljarder. Näringen har vuxit snabbt, sedan år 2000 har exportvärdet ökat med 137 procent. Tillväxtpotentialen för besöksnäringen i Sverige bedöms fortfarande vara stor och näringen är långsiktigt hållbar.

– Potentialen är enorm, de värden som Sverige och inte minst Swedish Lapland förknippas med är efterfrågade på den internationella resemarknaden. Vår målgrupp Den globala resenärenär en globalt medveten målgrupp med resvana. De är ständigt på jakt efter nya resmål och upplevelser. De vill lära sig saker och hänsyn till natur och hållbarhet är viktigt när de väljer resmål. Vi har verkligen ett guldläge! Vår arktiska livsstil, vår gästvänlighet och platsens unika natur och kultur lockar, avslutar Erica Mattsson, destinationsutvecklingsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

S

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!