Hon blir ny vd för Swedish Lapland Visitors Board

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-18 12:46

Annika Fredriksson väljer att efter fyra år, lämna sin roll som vd på destinationsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board, officiell representant för Sveriges nordligaste destination – Swedish Lapland. Organisationens vice vd Erica Mattsson tar redan idag över som tillförordnad  vd och styrelsen påbörjar arbetet med rekrytering av ny vd.

– När jag tog mig an detta uppdrag 2012, var intentionen att verka i cirka ett år och nu kan jag räkna ihop till fyra mycket spännande och händelserika år, säger Annika Fredriksson. Jag har under dessa år bidragit med mina färdigheter och kompetenser. Nu går organisationen in i en ny fas och då finns det andra som är bättre lämpade att leda verksamheten.

– Vi är mycket tacksamma för den omfattande insats och utveckling som Annika medverkat till de senaste åren och vi önskar henne all lycka framöver, säger Jalle Svanberg styrelseordförande.

– Det känns tryggt att Erica Mattson nu tar över som tillförordnad vd, fortsätter Jalle Svanberg. Erica har spelat en viktig roll i uppbyggnaden av den nya organisationen och har både de färdigheter och erfarenheter man kan önska sig för att fortsatt leda arbetet. Hon har djup kunskap om besöksnäringen, såväl på det regionala som på det internationella planet.

Erica Mattson är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm och har jobbat inom besöksnäringen bland annat på STF Abisko Turiststation med uppbyggnaden av internationell norrskensturism. Hon har även varit vd för den lokala destinationsorganisationen Kiruna Lappland. Erica arbetar idag som vice vd, destinationsutvecklingsstrateg samt delprojektledare i strukturfondsprojektet Destination Capacity Building på Swedish Lapland Visitors Board.

– Besöksnäringen är regionens nya basindustri, viktig både för tillväxt och vår regions attraktionskraft. De senaste åren har vi format Regional Besöksnäringsstrategi 2020 som tydliggör de affärskritiska faktorerna och visar vägen för fortsatta prioriteringar kopplat till företagens hinder för tillväxt, menar Erica Mattson.

Annika Fredriksson kommer fram till sommaren att arbeta deltid som kommunikationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!