I takt med ökad produktion och ökad efterfrågan är det inte hållbart att fortsätta distribuera biogasen med gasflak. Därför anläggs den tre kilometer långa gasledningen.
På tankstation för automattankning av bussar som byggs på kvarteret Fabriken kan 30 gasbussar stå i depå och tankas under 3-4 timmar då de inte är i trafik, i huvudsak under natten. Den beräknas vara klar sommaren 2018. Detta sker samtidigt som biogasanläggningen håller på att uppgraderas och effektiviseras.
– På så vis får vi en helhetslösning för biogasen i Skellefteå; en effektiv produktion, förbättrad leveranssäkerhet och samtidigt en minimering av bränsletransporterna, säger i ett pressmeddelande Ola Burström, tekniska nämndens ordförande.
Planen är att alla investeringar i biogasen är genomförda till halvårsskiftet 2018. Parallellt arbetar Skellefteå kommun för att få en extern aktör att investera i en ny publik tankstation i närheten av kvarteret Fabriken, som kan erbjuda biogas som ett av flera bränslen.
Den nya gasledningen kommer att transportera ut majoriteten av biogasen från Tuvan direkt till tankställena på industriområdet. Den enda gas som därefter transporteras på flak är den som går till tankstationen på söder.
– Gasledningen byggs med beprövad teknik som använts i många städer. Den läggs på ett säkert djup på cirka 1,5 meter och vi planerar att mestadels använda styrd borrning då detta minimerar påverkan på närmiljön, berättar Joaquim Holmberg, projektledare på samhällsbyggnad.
När det gäller investeringarna i biogasen installerades en ny och effektivare förbehandlingsanläggning under 2017, som klarar minst 17 000 ton hushållsavfall per år.