Nu har Sveriges värdefullaste varumärke utsetts. Ikea hamnar i topp i kronor och ören, men Ericsson är det starkaste.
Varje år rankas världens ledande varumärken av Brand Finance, som är världsledande på varumärkesvärdering.
För Sveriges del är det Ikea som är landets mest värdefulla varumärke. Varumärket värderas till 17 miljarder dollar, vilket dock är en minskning med 8 procent mot föregående år. På andra plats kommer H&M och Ericsson på en tredje.
Enligt Brand Finance är Ericsson Sveriges starkaste varumärke, tack vare ett konsekvent varumärkesbyggande och en aktiv samhällsdialog.
Årets raketer vad avser ökning i varumärkesvärde är Lundbergs (+28%), Securitas (+28%), Tele2 (+27%), Cloetta (+15%) och Ica (+15%).
Årets förlorare i varumärkesvärde är Atlas Copco (-22%), Sandvik (-26%), Seco Tools (-26%), Recipharm (-32%) och Lotus (-36%).
Sveriges värdefullaste varumärken:
1. Ikea
2. H&M
3. Ericsson
4. Nordea
5. TeliaSonera
6. Volvo
7. Svenska Handelsbanken
8. SEB
9. Swedbank
10. Skanska
Elin Olsson