En av föreläsarna under BizBuz-veckan i Skellefteå var Samuel Holmström, vd för Lundqvist Trävaru AB i Öjebyn som vill fostra alla sina medarbetare till entreprenörer.
– Den som kommer med förslag till förbättringar eller nya projekt får själv genomföra dem. Nu har vi ett sådant förslag som vi avsatt 100 000 kronor till och som förslagsställaren får arbeta med två dagar i veckan. Skulle det dyka upp ett drömprojekt hoppas jag att vi tillsammans med den som tagit fram det kan bilda ett separat bolag kring detta, berättar han.
Samuel Holmström betonar vikten av att skapa trivsel på arbetsplatsen och att ha en god företagskultur. I den bransch där Lundqvists är verksamma är det extremt ovanligt med flextid.
– Men det har vi och än så länge har jag inte behövt beordra någon att gå ut på övertid.
Lundqvists levererar hundratals byggsatser runt om i Sverige varje år. Dessa är ett modernt alternativ till lösvirke. De använder sig av ett flexibelt modulsystem som gör det enkelt att bygga exempelvis garage, stall, fritidshus och carportar.
För två år sedan köpte han och Jens Lundqvist företaget. Det går mycket bra och omsättningen som 2013 var 13 miljoner kronor hade i fjol ökat till 42 miljoner.
– I år räknar vi med att omsätta 48-53 miljoner och senast 2020 ska vi vara uppe i 100 miljoner.
Samuel tar också upp digitaliseringens möjligheter och strävan efter att bli ett Google i byggbranschen. Företaget utsågs av Dagens Industri och Google till Årets Digitala Gasell 2014 i Sverige. – Alla som har spelat Sims vet ju att man kan bygga vad som helst digitalt. Varför skulle man inte kunna göra det på webben med riktiga hus?
Han betonar vikten av att tänka på mobila användare.
– 47 procent av alls som beställer våra produkter gör det via mobila plattformar. För två år sedan låg den siffran på 15 procent. Därför är det viktigt att tänka till och inte ha för mycket text på sidorna, säger Samuel Holmström.