Swedbank Företagsförmedling har ett 50-tal företagsmäklare i Sverige. Av dessa är Jan Holmstedt, Skellefteå den som förmedlar allra flest företag.
– Ett tiotal affärer har det blivit under det senaste halvåret. I snitt ligger förmedlarna på fem under ett helår, berättar han.
Swedbank Företagsförmedling Norra Sverige, som är ett helägt dotterbolag till revisionsbolaget Value & Friends, arbetar med köp och försäljning av ägarledda företag och kommersiella fastigheter. Region Norra Sverige har sitt kontor i Skellefteå och där arbetar förutom Jan Holmstedt även Jörgen Munter, Magnus Orregård och Katarina Bogardi. Dessutom har Mats Lundqvist ett kontor i Sundsvall.
– Vi förmedlar främst företag som omsätter 10-150 miljoner kronor, säger Magnus Orregård.
Både han och Jörgen Munter arbetar också deltid hos redovisningsbyrån Value & Friends Sverige och Katarina Bogardi sköter allt analysarbete.
– På så sätt kan vi hjälpa kunderna hela vägen, konstaterar Jörgen.
Jan Holmstedt, som har en bakgrund inom Swedbank, har arbetat som företagsmäklare sedan 2005. Han konstaterar att intresset för företagsförsäljningar i norra Sverige ökat under de senaste åren.
– Många investerare i södra Sverige har fått upp ögonen för att priserna på företag i norra Sverige ofta är betydligt lägre än jämförbara företag i söder.
Han betonar att ett vanligt fel som begås av den som ska sälja är att denne väntar för länge.
– I snitt tar det ett år att genomföra hela processen. Om det går snabbare än så är det en ren bonus. Förbereds försäljningen i tid är det lättare att trimma verksamheten och anpassa personalstyrkan.
Dessa åtgärder gör det då också lättare att visa ett bättre resultat vilket i sin tur ger ett högre pris.
Jan Holmstedt har sett att det för många entreprenörer kan vara svårt rent känslomässigt att sälja det egna företaget. Han liknar det hela vid att gå igenom en skilsmässa.
Företagsmäklarna betonar vikten för köparen att grundligt kolla upp ekonomin på företaget som de vill köpa och bara gå på de skriftliga siffror som redovisas.
– Det är lätt att förvillas av muntliga uppgifter. Innan man köper ett företag är det viktigt att lägga mycket tid på kalkyler, beräkna kundunderlag och fundera kring möjligt vinst och omsättning, avslutar Katarina Bogardi.