Sedan tidigare har bolaget tillstånd för tillverkning i Chengdu.
Fabriken i Daqing håller på att byggas och beräknas tas i full drift under 2014. Motorfabriken i Zhangjiakou kommer att påbörja tillverkningen nu under hösten och ska leverera motorer till fabriken i Chengdu, där serieproduktion startar under fjärde kvartalet i år. Zhangjiakou ska även försörja Daqing-fabriken med motorer.
- Vi har aldrig varit oroliga för att vi inte skulle få våra tillverkningslicenser i Kina. Naturligtvis är det glädjande att allt nu är på plats, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT.
Volvo kommer att äga 30 procent av monteringsfabriken i Daqing och lika mycket i motorfabriken i Zhangjiakou.
TT: Är ni nöjda med den ägarkonstruktionen?
- Ja, absolut. Det tar sin tid att ordna med sådant här i Kina men vi är väldigt nöjda med det som har blivit nu. Det innebär att vi kan köra igång produktionen som planerat i de här fabrikerna.
Enligt Fröberg har utbyggnaden av fabrikerna och planeringen av produktionen inte påverkats under väntetiden.
- Det har pågått parallellt. Chengdu börjar tillverka senare i höst och likaså gör motorfabriken. Daqing börjar lite försiktigt senare i år med förserier (lärlingsbilar, som inte ska säljas) och senare under 2014 så går produktionen av kundbilar igång, säger Fröberg.
De båda fabrikerna i Daqing och Zhangjiakou kommer att drivas som samriskbolag där Volvo PV inledningsvis äger 30 procent och resten ägs av bolag inom Geely Holding Group.