På söndagen deltog han i gårdsbutikens dag. Nya kunder strömmade till, kött och ägg bytte ägare.
Men som läget är nu behöver egentligen inte Andreas hitta några nya kunder, eftersom gården redan nått produktionstaket.
- Vi har funderat på att bygga ut eftersom efterfrågan är så stor, säger han.
Även planer på en större gårdsbutik finns.
I den lilla sommarstugan finns butiken. Det är inte skyltat, men folk som vet om att det säljs kött från gården kan svänga in, och finns bara någon hemma så kan man handla fryst kött.
Beställer på internet
På gården finns bara köttdjur.
Ungnöten skickas till slakt cirka 2-4 i taget, en gång varje månad. Köttet hålls åtskilt vid slakten i Luleå, och det som sedan ska bli gårdskött sänds till ett företag i Rusksele för styckning och paketering. Sedan skickas det till Vallen.
Där har kunder redan beställt via internet eller telefon. De kan komma och hämta köttet färskt, eller be Andreas lägga det i frys.
Det går också beställa hemleverans.
När den här hanteringen började för två sedan var målet att 4-5 djur per år skulle säljas så här. Nu är man uppe i 35-40 per år, vilket är alla djur som går till slakt.
Vegetarianer "vågar" äta
- Vi har hört flera kunder säga att de tidigare var vegetarianer eftersom de tycker dagens köttproduktion är oetisk. Men när de sett hur allt går till på vår gård har de bestämt sig för att äta vårt kött. Det är förstås glädjande säger Maria Bergmark som tidigare drev gården med maken Erland. Nu hjälper de till, men sonen Andreas är ansvarig. Även dottern/systern Elin hjälper till i arbetet, främst med hönsen.
- Det etiska är givetvis viktigt även för oss, tillägger Andreas. Man vill att djuren ska ha det så bra som möjligt. Här får de gå ute från maj till frosten kommer, och på vintern går de i lösdrift. De är aldrig uppbundna.
Lamm i Selet
Vi åker vidare till nästa gårdsbutik, i Selet strax utanför Lövånger. I en gammal kornbod med lågt i tak finns en liten gårdsbutik som är öppen när gårdsfolket är hemma. Johan Frisk som driver Ulriceberg skickar sina djur på slakt till Luleå, men skillnaden är att han styckar och paketerar själv. En annan skillnad är förstås att det handlar om lammkött.
Cirka 15 procent av produktionen säljs som gårdskött. Resten blir anonymt lammkött för restauranger eller butiker.
Lasse och Birgitta Larsson var två av dagens kunder.
Johan berättade om olika styckningsdetaljer och hur de lämpligast tillagas.
- Vi säljer också korv som vi låtit göra, säger han. De görs på lego av Toppchark, men säljs bara av oss. Då får vi användning av köttet från tackorna som annars ger dåligt betalt.
Härär mer information om gårdarna som var med.