Från popcorn till Pinchos: ”Får jag en idé måste jag genomföra den”

”Jag är envis. Får jag en idé måste jag genomföra den”, säger entreprenören Peter Haghjoo till Affärsliv 24 i en lång intervju om tiden från mellanstadiediskon på Bräntbergsskolan till snart sex Pinchoskrogar.

Ekonomi, näringsliv & finans2018-01-20 11:16

Mellanstadiediskon på Bräntbergsskolan med försäljning av popcorn i strutar och 40 kronor i inträde. Det var tolvårige Peter Haghjoos första kontakt med arbetslivet och en bransch han sedan aldrig lämnat. I dag, tjugo år senare, driver han snart sex Pinchosrestauranger från Luleå till Örnsköldsvik.

– Bräntbergsskolan var starten. Då ville jag egentligen bli diskjockey. Jag hängde på Hamnmagasinet, gick dj-kurs och spelade på Umeås alla ungdomsgårdar varje vecka. När jag sen gick i nian så arrangerade jag min första riktiga fest och det var då jag insåg att det gick att göra riktig business av det här, säger han till Affärsliv24över en kopp kaffe på Pinchos Ålidhem.

Festen var från början tänkt att vara hans egen födelsedagsfest. Han hyrde gamla Galaxen, dåvarande Up Sweden, för 5000 kronor. Tillverkade biljetter för hand, skapade ett nät av återförsäljare, tryckte upp affischer, anlitade kompisar att ta hand om entré och garderob.

– Det var en fullständig succé. Köerna ringlade utanför, berättar Haghjoo.

Han bar hem överskottet i en Konsumpåse. Gav pengarna till mamma Sonja och gick in på sitt rum och spelade dataspel.

– Pengar har aldrig varit den stora drivkraften för mig. Jag ser mig själv som en enkel människa som lever ett liv utan utsvävningar. Det som kännetecknade mig då, och kanske fortfarande, var ett driv och en vilja att bevisa att jag kunde göra saker själv. Får jag en idé så måste jag nästan genomföra den, säger han leende.

Peter Haghjoo är uppvuxen i Sorsele och Ersmark utanför Umeå. Mamma Sonja från Lomsjö utanför Åsele och pappa Adel som kom till Sverige från Iran som tonåring gjorde vad de kunde för att få Peter att gå färdigt skolan.

– För min iranske pappa är det väldigt viktigt med utbildning och jag har varit nära att plugga vid några tillfällen. Jag flyttade ned till pappa i Göteborg i ett tafatt försök att hitta mig själv. Ett tag där ville jag bli frisör. Inte så mycket för att jag ville klippa hår. I stället såg jag möjligheten att sätta i gång en kedja med salonger.

Tiden i Göteborg blev kort. Umeå och krogen Corona kallade. Den klassiska studentkrogen hade gjort konkurs – igen. Peter vann anbudstävlingen och köpte konkursboet. Där las grundplåten till verksamheten som i dag omfattar sju bolag och drygt 40 heltidsanställda.

– Under åren på Corona jobbade jag oerhört mycket med någon enstaka ledig helg per år. Jag fick höra att det inte skulle gå – Corona var dömt att kursa igen. Det gjorde mig bara mer övertygad om att få det att fungera.

Efter knappt tre år på Corona sålde han och investerade allt i ytterligare en klassisk studentkrog i Umeå – Krogen Krogen på Ålidhem. Ytterligare ett projekt som i andras ögon var dömt att misslyckas. Trots protester begravde han det gamla konceptet.

– Halvvägs in i renoveringen tog pengarna slut. Men min styrka som person är att jag alltid känner någon som jag kan ringa. Tidigare ringde jag mina kompisar för att få hjälp med att göra en konsertaffisch eller för att få tips på vem som kan montera kakel. I dag har jag möjlighet att köpa mig den tjänsten i stället. Men i grunden är jag nog samma person som jag var då, säger han.

Krogen Krogen är i dag en av snart sex Pinchos-restauranger som Peter äger.

– Jag älskar uppbyggnaden och projekteringen. När man sen startat upp så handlar allting om mål för mig. ”Hur kan vi bli bättre?” är en ständig fråga. Jag har svårt för att nöja mig och läser alla gästrecensioner och åtgärdar utifrån deras omdömen. Så olikt andra entreprenörer så gillar jag även förvaltningen av mina projekt.

Verksamheten bygger på återinvesterat kapital. Han har skyndat långsamt menar han.

– Som ung krogmänniska är det inte alltid så lätt att få lån från banker. Men det har nog passat mig trots allt. Jag brukar säga att man inte behöver börja med ett flott kontor när man startar bolag. Börja med verksamhet i stället och bygg den från grunden.

På sikt kan det bli ytterligare restauranger – det utesluter inte Peter Haghjoo. Men han umgås ändå med tanken att göra något annat i framtiden.

– Jag kan se en exit längre fram. Dels börjar jag ta in delägare i mina enheter norrut och dels har jag bildat familj. Min dotter har fått mig att inse att det finns annat att göra än att bara jobba, säger han med ett avslutande leende.

Mattias Åkerlund/Affärsliv24

Peter Haghjoo

Familj;”Stor – Sambo Victoria och ettåriga dottern Cava, fyra bröder, mamma och pappa samt kusiner och syskonbarn.”

Ålder:32 år

Bor:Villa på Sofiehem.

Kör:”Inget alls. Just nu är jag utan bil.”

Gör:Entreprenör och krögare

Antal bolag:Sju

Antal anställda:”Ett 40-tal heltidare och lika många deltidare.”

Total omsättning:60 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!