Fortsatt förlust för Coops näthandel

Dagligvarujätten Coops näthandel med mat fortsätter att gå back. I fjol ökade förlusten före skatt till 19,4 miljoner kronor, från 17,9 miljoner kronor året före, visar årsredovisningen för KF Näthandel AB.

Ekonomi, näringsliv & finans2013-07-04 16:37

Den sammanlagda förlusten sedan verksamheten drog igång 2008 uppgår nu till över 80 miljoner kronor.

Omsättningen för KF Näthandel ökade med 10 procent till drygt 124 miljoner kronor. Vd Claes Hessel sade i fjol att målet är en tillväxt på "minst 25 till 30 procent per år".

Claes Hessel säger att bolagets expansion är huvudförklaringen till fjolårets förlust.

- Det är klart att det kostar att öppna på fyra nya orter som vi gjorde under förra året och få i gång verksamheterna på ett bra sätt.

KF Näthandel driver under varumärket Cooponline.se (tidigare Mataffären.se) en fullsortimentsbutik på nätet som levererar till kunder i Stockholm och övriga Mälardalen, Göteborg, Malmö, Norrköping och Kalmar. Dessutom säljer bolaget färdigpackade matkassar via både nätbutiken och 650 Coopbutiker runt om i landet. KF Näthandel ansvarar även för övrig digital handel inom Coop som under olika varumärken bedrivs på ett tiotal platser.

Hessel säger även att han är nöjd med tillväxten på 10 procent, som enligt honom låg i linje med bolagets ambitioner.

TT: Men du har tidigare sagt att ni ska växa med 25-30 procent om året?

- Långsiktigt så tror vi att det går att nå dit. Sedan finns det alltid mellanår.

TT: Det här var ett mellanår?

- Det kan man väl säga, eftersom fokus låg väldigt mycket på att få i gång de nya enheterna.

Men inte heller i år väntas tillväxten nå upp till det långsiktiga målet, utan Hessel räknar med en omsättningsökning ungefär som i fjol. Resultatutvecklingen vill han inte uttala sig om.

Även Mathem, som i fjol köpte dagligvarukoncernen Axfoods nätbutik Netxtra, fortsätter att gå med förlust. Under det förkortade räkenskapsåret som sträckte sig från maj i fjol fram till årsskiftet uppgick förlusten före skatt till 33,3 miljoner kronor, visar årsredovisningen.

Nu ska bolaget göra en nyemission om 55 miljoner kronor, där H & M-chefen Karl-Johan Persson går in som ny ägare.

- Det är för att ta oss till lönsamhet. Det är ganska kostsamt att expandera och driva det här, säger Tomas Kull, vd och grundare.

Samtidigt som resultatet ligger på minus växer Mathems omsättning mycket kraftigt. Under det senaste, förkortade räkenskapsåret uppgick omsättningen till 87 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på cirka 150 procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare.

- Jag räknar med att vi kommer att passera 30 miljoner i omsättning per månad ganska snart. Och någon gång under 2014 ska vi nå break-even (nollresultat), säger Tomas Kull.

Coop centralt vill inte ge några muntliga kommentarer om utvecklingen för näthandelsverksamheten. I ett skriftligt uttalande säger Johnny Capor, tillförordnad vd för KF/Coop, att i "det pågående affärsplansarbetet är inriktningen att resultatet ska stärkas de kommande åren".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!