Fortsatt boom för digital musik

Spotify, Wimp och liknande tjänster fortsätter att växa kraftigt och dominerar nu helt på den svenska musikmarknaden, visar ny statistik från Ifpi och Grammofonleverantörernas Förening (GLF).(TT)

Ekonomi, näringsliv & finans2013-07-21 18:02

Spotify, Wimp och liknande tjänster fortsätter att växa kraftigt och dominerar nu helt på den svenska musikmarknaden, visar ny statistik från Ifpi och Grammofonleverantörernas Förening (GLF).

Under första halvåret 2013 ökade den totala musikförsäljningen med 12 procent till en halv miljard kronor. Den digitala försäljningen ökade med 33 procent, och står nu för hela tre fjärdedelar av den totala försäljningen, medan den fysiska försäljningen minskade med 24 procent.

Strömmande musiktjänster som Spotify står för 94 procent av den digitala försäljningen. Resterande del, 6 procent, utgörs av nedladdningar.

- De strömmande musiktjänsterna har anammats av de svenska konsumenterna på en väldigt, väldigt bred front, konstaterar Ludvig Werner, vd för musikbolagens branschorganisation Ifpi Sverige.

Efter den starka utvecklingen under första halvåret är han optimistisk om helårets försäljning:

- Jag tror att det finns goda förutsättningar för att det blir en ökning på någonstans mellan 8 och 10 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!