Buss- och lastbilstillverkaren redovisar en vinst före skatt på 2 109 miljoner kronor för första kvartalet 2014. Det kan jämföras med vinsten på 1 918 miljoner kronor motsvarande period 2013.
Snittförväntningarna låg på 1 825 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Positivt under kvartalet har varit leveranserna och orderingången, och att försäljning av tjänster ökade, tycker vd Martin Lundstedt.
- Vi har sett en förstärkning av Europa, som visar på hur viktigt Europa är för oss. Jag tror inte på en snabbåterhämtning av ekonomin, men bara att vi ser en stabilisering är bra, säger han till TT.
Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, ser samma sak:
- Att orderingången är upp i Europa under kvartalet hade nog ingen väntat sig. Det trodde inte ens vi, och vi har varit mest positiva, säger han.
Orderingången, mätt i antal lastbils- och busschassier, steg med 1 procent jämfört med första kvartalet 2013 och leveranserna ökade med 11 procent.
På minussidan finns svaga valutor i tillväxtländer, som slagit mot resultatet, och en osäkerhet kring utvecklingen i Latinamerika.
På grund av Volkswagens bud på Scania presenterar bolaget delårsrapporten två veckor tidigare än vanligt.
- Som väntat var resultatet bättre än väntat. I en budsituation ligger det i bolagets intresse att visa ett så bra resultat som möjligt, säger Anders Trapp, analytiker på SEB.
VW har erbjudit 200 kronor per aktie i Scania, men villkoret är att man kommit upp i 90 procent av aktierna i Scania när budtiden går ut den 25 april.
En oberoende kommitté i Scanias styrelse anser att budet är för lågt. AMF, Skandia liv och Fjärde AP-fonden har alla meddelat att de inte vill sälja sina innehav.
Anders Trapp tror att resultatet minskar sannolikheten för att budet går igenom.
- Om resultatet är bra kommer många tycka att budet är för lågt. Då ökar risken att de säger nej. Och de flesta på marknaden tror att VW bestämt sig för att inte höja budet. Då borde aktien gå ner, säger han.
Och Volkswagen upprepar i dag att man inte tänker höja budet på Scania.
"Som tidigare meddelats är Volkswagen övertygat om att erbjudandet är attraktivt för Scanias aktieägare och att det kommer resultera i ett långsiktigt, tydligt och stödjande ägande av Scania. Volkswagen förklarar därför att det erbjudna vederlaget inte kommer att höjas. Det erbjudna vederlaget om 200 kronor per aktie är således slutgiltigt", skriver VW.