"Företag med lägre tillväxt än 20 procent är döende"

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-10 11:38

I onsdags genomförde Almi ett seminarium på The Great Northern i Skellefteå  med tillväxtkonsulten Lars Diethelm. Där fick de deltagande företagarna insikter i vad som skiljer ett framgångsrikt tillväxtföretag från ett traditionellt.

– Företag som har en lägre tillväxt än 20 procent är döende, säger han.

Lars Diethelm, som är delägare i konsultföretaget Ahrens Rapid Growth, arbetade inom IKEA i 20 år, mellan åren 1988 och 2008. Han var med på IKEA:s tillväxtresa och etablerade IKEA i sex länder.

– När jag började där var vi 20 000 anställda och när jag slutade hade den siffran ökat till 140 000.

1993 sade han upp sig hos IKEA första gången.

– Då fanns det chefer inom företaget som bröt mot de antagna värderingarna.

Istället började han arbeta för Harrods i England när bolaget för första gången sålde för över 10 miljoner pund på en dag. Men det blev kortvarigt.

– Jag sade upp mig efter sex veckor eftersom jag inte ställde upp på deras värderingar. Jag fick inte äta tillsammans med mina medarbetare utan skulle istället göra det tillsammans med cheferna. Det accepterade jag inte.

Därefter återvände han till IKEA.

– Det tog mig åtta år att komma tillbaka till den lönenivå jag hade när jag slutade.

Efter en sejour hos företaget ROL, som arbetar med butikinredningar, började han som konsult hos Ahrens, där han nu är delägare.

Lars konstaterar att det finns tre faktorer som hindrar tillväxt.

– Det är brist på vilja, brist på kunskap och brist på mod.

Han menar att man bör titta på bokslutet 6-7 år bakåt för att kunna se om ett företag är tillräckligt uthålligt i sin tillväxt.

– Ett företag bör öka sin omsättning med 25 procent per år. Det gäller både nya företag och etablerade. I företag som går bra och känner sig trygga finns risk att man anställer för många förvaltare.

Han presenterar siffror från Tillväxtverket som visar att 30 procent av Sveriges företag inte vill växa.

– 35 procent vill växa utan att anställa och den sista tredjedelen av företagen vill och vågar.

Även största delen av de små svenska företagen som definieras som snabbväxande gaseller slutar växa.

– Det gäller för 99 procent av dem som utsågs till gaseller 1999-2002 och 41 procent av dem är nu helt bort från marknaden.

Ahrens har skapat en egen tillväxtlista där de lyfter fram de företag som under sju år vuxit med mer än 25 procent. Etta 2015 blev företaget Klarna som kunde uppvisa en tillväxt på i snitt 147 procent per år.

– De har hittat svaret på en svordom, nämligen otryggheten att betala på nätet. I deras system ser de istället till så att kunden får en faktura. Sedan har de gått vidare med factoring där den som anlitar Klana får pengarna dagen efter istället för att behöva vänta på dem i en eller två veckor.

Tvåa kom företaget Besedo med en tillväxt på 137 procent per år.

– De startade ett callcenter för webbfrågor som gör att kunderna inte behöver sitta i en lång telefonkö utan istället kan skriva in sina frågor på webben. Nu har de utvecklat en ny tjänst som ska hjälpa sajterna att avslöja bedrägeriförsök, berättar Lars  Diethelm på Almis seminarium.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!