– Vi är väldigt glada över att de väljer oss som partner. Tydligen har vårt lyckade samarbete med Electrolux gett eko, berättar Damian Dugdale, innovationsstrateg vid WDO Innovation.
De har redan arbetat med Division X i åtta månader men det är först nu som de väljer att berätta om samarbetet.
– Med WDO:s kunskap och erfarenhet när det gäller innovation management passar de bra ihop med oss och vi ser fram emot ett långt och ömsesidigt partnerskap, säger Joachim Rask, chef för Telia Purple + som arbetar med startups inom Division X.
Telias Division X, som startades 2016, kan närmast beskrivas som en experimentverkstad vars uppdrag är att hitta nya intäktskällor. Divisionen är helt fristående från Telias kärnverksamhet. Hittills har divisionen främst fokuserat på Internet of Things (IoT) och bland annat förvärvat IoT-bolaget Fältcom i Umeå. Idag arbetar ett hundratal personer inom divisionen som även ska satsa på digital hälsa och på att bygga ekosystem inom olika branscher.
WDO Innovations satsning på innovation management grundar sig på det strategiska samarbetsavtal som de har med det amerikanska företaget Brightidea, vilka har marknadens främsta idea management plattform. WDO Innovation fungerar som Brightideas samarbetspartner i Skandinavien.
Denna plattform gör det möjligt för företag att skapa en mötesplats online där innovationer kan utvecklas genom samarbeten över organisatoriska och geografiska gränser. Med plattformen ges företag möjlighet att samla alla företagets idéer på ett ställe och skapa förutsättningar för en effektivare och mer demokratisk process för utveckling, utvärdering och prioritering av idéerna.
– Innovationer handlar inte alltid om de stora genombrotten utan lika viktigt är det att göra små saker på rätt sätt för att utveckla verksamheten, konstaterar Damian Dugdale.
WDO Innovations erbjudande till kunderna är att ge dem verktyg och kunskap som skapar en synlig, involverande och effektiv innovationsprocess.
– Vi ger dem en översikt av allt som kan förbättras och bland annat hjälper vi dem med crowdsourcing, berättar Damian.
Idag är det främst han som arbetar med innovation management inom WDO Innovation, som är ett dotterbolag till kommunikationsbyrån WDO.
– Vi räknar med att inom kort anställa ytterliga en person som kan fokusera på detta område som kommer att växa rejält under de närmaste åren, avslutar Damian Dugdale.