Före detta skelleftebo skriver avtal med mediejätte

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-22 09:45

TV4-Gruppen investerar nu i sportappen Sportswik, som grundats av Martin Wiklund i Umeå. – Tillsammans kan vi skapa fantastiska möjligheter för att lyfta bevakningen och engagemanget kring svensk idrott, säger Wiklund.

Sportswik är en app och mediaplattform som gör alla med en smartphone till reportrar. Alla på matchen kan fota, filma, kommentera och rapportera mål och matchhändelser med några enkla knapptryck i appen.

Mediaplattformen samlar upp allt som rapporteras och alla Sportswik-medlemmar får ett personligt sportmagasin där bilder, rubriker och ingresser sätts helt automatiskt av en avancerad publiceringsmotor. Varje match, oavsett ålder och nivå, får en bevakning i klass med en elitmatch med egen tidslinje där matchfakta, bild och videogallerier genereras automatiskt av motorn. Varje lag får också sin egen feed med sociala funktioner där matcherna blandas med bilder, videoklipp och inlägg från träningar eller andra sammankomster. Sportswiks mål är att demokratisera mediabevakningen av idrott genom ett nischat socialt media som ger alla lag, oavsett ålder och nivå, samma möjligheter till rapportering, statistik och bevakning som de stora lagen.

Appen Sportswik, där kan alla fota, filma och liverapportera sprider sig snabbt över Sverige. Nu har appen 40 000 medlemmar och över 16 000 matcher har hittills bevakats genom att spelare, ledare och föräldrar rapporterat från matcherna via appen. Genom Sportswik kan supporters, släkt och vänner följa de lag man bryr sig om, men som tidigare saknat medial bevakning.

Nu investerar TV4-Gruppen i det Umeåbaserade företaget med 10 miljoner kronor och ingår samtidigt ett samarbetsavtal om en storsatsning för att synliggöra och öka engagemanget kring svensk bredd- och ungdomsidrott. – Vi är otroligt glada att i TV4 ha hittat en partner som delar vår passion för sport, och samtidigt har resurser för att stötta vår svenska och internationella expansion. Investeringen och samarbetet gör att vi kan höja farten rejält på vår resa mot att demokratisera mediabevakningen av sport, säger Martin Wiklund, grundare och vd på Sportswik AB, och fortsätter: – Tillsammans kan vi skapa fantastiska möjligheter för att lyfta bevakningen och engagemanget kring svensk idrott. – Media erbjuder sin publik ett brett utbud av sport på elitnivå. Tidigare fångade lokala medier upp sporthändelser från bredd- och ungdomsidrotten, både i storstad och på landet. I dag dokumenteras och sprids inte allt viktigt och roligt som sker i myllan den svenska idrottsrörelsen. Man kan fota, filma och dela med Facebookgrupper och Twitterkonton, men där finns inga sportspecifika funktioner eller den paketering av rapporterat innehåll som traditionella medier gör med hjälp av redaktionella resurser. Där skapar Sportswik stor nytta för användarna, och potentialen för appen är enorm, säger Håkan Rossberg, affärsområdeschef sport och spel, TV4-Gruppen.

Elin Olsson Affärsliv 24

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!