Sedan Arkitektkopia för ett år sedan flyttade till nya lokaler på Lasarettsvägen i Skellefteå har utvecklingen gått snabbt.
– Vi har fördubblat personalstyrkan och ökat omsättningen med 50 procent, berättar vd Roger Fransson.
Innan flytten arbetade två personer hos Skeprint AB som går under varumärket Arkitektkopia Skellefteå. Numera är de fyra. De nya är Roger Fransson, som tidigare i stort sett enbart agerade som ägare och Ulf Frisk som nu arbetar sida vid sida med Helena Lundmark och Robert Mikaelsson
– Vi fick betydligt mer utrymme vid flytten från våra tidigare lokaler på Södra Järnvägsgatan och har investerat i en maskin för digitaltryck och i en fyrfärgslaserskrivare, säger Roger Fransson.
En viktig förbättring som Roger Fransson lyfter fram är att man fått betydligt bättre flyt i efterbearbetningen.
– Det har blivit mer ordning och reda i processerna.
Under förra året gick bröderna Lövgren via sitt bolag Trevnaden in som delägare i Skeprint och Mats Lövgren utsågs till ordförande i bolaget. Trevnaden och Roger Fransson äger nu 40 procent vardera och Helena och Robert har tio procent vardera av aktieportföljen som nästan fyrdubblades när bröderna Lövgren kom in i bilden.
Målet är att Arkitektkopia Skellefteå ska expandera både när det gäller omsättning och antalet anställda.
– Vi ska växa med 10-15 procent per år, säger Roger.
Arkitektkopia Skellefteå drivs som ett fristående franchisebolag inom Arkitektkopiakoncernen som är ett rikstäckande serviceföretag i den grafiska branschen med cirka 300 medarbetare som finns på ett 40-tal platser runt om i Sverige. Omsättningen ligger på cirka 400 miljoner kronor.
Arkitektkopias kunder utgörs bland annat av bygg- och fastighetsbolag, arkitekter, reklambyråer och marknadsavdelningar.
– I Skellefteå har vi många byggföretag som kunder. Skellefteå kommun och Norran är två andra stora kunder, avslutar Roger Fransson.