Flyghjälte med rötter i Sjöbotten får pris av engelsk prins

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-11 16:56

Den 3 maj kommer SAS-piloten Johan Wiklund att få ta emot en utmärkelse ur prins Philips hand vid en ceremoni i Westminister Abbey i London. Johan har nämligen för alltid skrivit in sig i flygets historia när han den 24 oktober 2015 klockan 14.40 landade i Kapstaden, Sydafrika. Han hade då flugit hela vägen från Nordkap, samma sträcka och med samma typ av plan som äventyraren Gösta Andrée gjorde 86 år tidigare 1929.

– Tyvärr landade jag 30 sekunder för tidigt, berättar Johan som under resan också genomförde välgörenhetsprojektet Cape to Cape i samarbete med Rotaryklubbarna i Skellefteå.

En annan utmärkelse som Johan nyligen fått är utmärkelsen Årets Flygare 2015. Den delas ut av Kungliga Svenska Aeroklubben, KSAK.

Till vardags är Johan Wiklund kapten i SAS och flyger Airbus på Europa. Han bor idag  i Skåne och har en  del av sina rötter i Skellefteå.

– Mormor Matilda var lärare i Sjöbotten, tillsammans med PO Enkvist mamma och min mamma Borghild är också uppväxt i Sjöbotten, berättar han.

Leif Sundqvist, från Skellefteå, som sedan länge är vän med familjen Wiklund har också varit djupt involverad i flygprojektet bland annat som styrelseordförande i bolaget Two Capes AB vilket startades för att sköta finansieringen av flygprojektet.

– Bland annat använde vi oss av crowdfunding, säger Johan.

Nyligen var äventyraren på besök i Skellefteå, inbjuden av Skellefteås fyra rotaryklubbar där han trollband publiken i två timmar med sin hisnande berättelse om hur en pojkdröm blev verkligen.

– Som barn läste jag Biggles och bestämde mig för att bli flygare. Jag var också fascinerad av Jules Vernes böcker.

Flygningen genomförde Johan Wiklund i sin dubbeldäckade Havilland DH.60 Moth med öppen sittbrunn, för att återskapa Gösta Andrées flygning 1929-1930, som gick från Barkaby, Stockholm, till Kapstaden.

– Jag utökade resan genom att börja på Nordkap och då passade jag förstås också på att mellanlanda i Skellefteå.

Till stora delar följde Johan Wiklund den rutt som Gösta Andrée tog. Ner genom Centraleuropa, Italien, Grekland, över till Egypten och så rakt ner över Sudan, Etiopien, Tanzania, Zambia, Botswana och till Kapstaden i Sydafrika.

Under hela färden, som tog närmare två månader att genomföra, var han klädd i tidsenlig tweedkostym och bar en läderhuva.

– Totalt blev det 63 flygningar och 130 timmar i luften. 99 procent av tiden i Afrika gjordes flygningarna utan radiokontakt och utan tillgång till radar.

Maxfarten för hans flygmaskin är 164 km/h och snittfarten var 140 km/h.

– Det känns ungefär som att köra MC.

Resan genom Afrika var den stora utmaningen. När Gösta Andrée gjorde sin flygning var det mesta brittiskt territorium vilket underlättade hans kontakter med myndigheterna.

– Nu är det betydligt rörigare. När jag landade i Egypten blev jag gripen och satt fången i 30 timmar innan de insåg att jag inte var en spion. På flera flygplatser blev jag tvungen att betala helt orimliga priser för bränslet.

Varför valde du då att genomförde det här projektet?

– En del gillar att sitta hemma och dricka rödvin. Jag tycker att det här är betydligt häftigare. Jag behöver nog den här typen av adrelaninkickar.

Tidigare har Johan bland annat åkt segelbåt över Atlanten och för Norran Affärsliv avslöjar han också att han för ett antal år sedan råkade ut en allvarlig olycka med sin flygmaskin.

– Två kotor var brutna, jag opererades i fyra timmar och fick åtta skruvar i ryggen. Men det gick bra och sex månader senare kunde jag flyga igen.

Han skissar nu på ett nytt flygäventyr.

– Sidenvägen från Medelhavet till Kina vore en härlig utmaning.

När Johan landade i  Sydafrika överlämnade han och Leif Sundqvist en check på 220 000 Rand (cirka 123 000 kronor) till Childrens book network i Kapstaden som arbetar med läsfrämjande arbete bland barn i stadsdelarna Red Hill och Clanwilliams.

– Största delen av de pengarna hade rotaryklubbarna i Skellefteå samlat ihop. Vi hade hoppats att crowfundingen skulle ha gett ett större överskott som kunde ha gått till bokprojektet, men jag tror att det var många som inte trodde att jag skulle lyckas. Nu efter att ha genomfört det här tror jag att det blir lättare att finansiera nästa projekt, avslutar Johan Wiklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!