Flis ska få terminalen i Bastuträsk att växa

Nu har det första lasset med flis lämnat godsterminalen i Bastuträsk. Om allt går enligt planerna ska det följas av många fler och ytterligare en utbyggnad.

På räls. Utvecklingen går mot längre tåg, inte minst på grund av satsningen på biobränslen. Då behöver även lastspåret förlängas. Foto: Lennart Enkvist.

På räls. Utvecklingen går mot längre tåg, inte minst på grund av satsningen på biobränslen. Då behöver även lastspåret förlängas. Foto: Lennart Enkvist.

Foto: Foto: Lennart Enkvist.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-10-23 09:15

Sedan starten för fem år sedan har det bara lastats timmer och massaved på godsterminalen i Bastuträsk. Det handlar om råvaror som avverkas i skogarna mellan Vindelälven och Skellefteälven, och lastas om från lastbil till tåg för vidare transport till pappersbruk, massafabriker och sågverk vid kusten.

Men häromdagen lämnade det första lasset med flis terminalen. Avsändare var Luleåföretaget Norrlandsjord & Miljö och mottagare var värmebolag i Stockholmsområdet.

Per Rud-Petersen, vd för godsterminalen i Bastuträsk, berättar att det första lasset består av återvunnet träbränsle, så kallat RT-flis, och att det än så länge rör sig om en provverksamhet.

Men han tror stenhårt på en renässans för biobränslen och pekar bland annat på den utveckling som sker runt Östersjön.

– Man investerar mycket i värmeverk för skogsbränslen i Sverige, Danmark och även i Finland, säger han.

I höst har ännu ett område belagts med asfalt och för att klara utökningen krävs både en förlängning av järnvägsspåret och större asfalterade lastytor.

– Vi går mot längre tåg i framtiden och då krävs längre spår för att undvika tidskrävande växlingar, säger Per Rud-Petersen.

Totalt beräknas investeringen gå på två miljoner kronor, varav EU:s regionala strukturfondsprogram för övre Norrland förhoppningsvis ska stå för halva summan.

Fastighetsägaren Norsjö kommun har redan sagt ja till att vara med och finansiera satsningen. Nu ligger bollen hos Tillväxtverket, konstaterar Per Rud-Petersen:

– En ansökan ligger inne och jag hoppas verkligen att Tillväxtverket säger ja. Det här är nödvändigt för att bli effektivare och få området att utvecklas inom biobränsle.

Om projektet går igenom räknar han med en byggstart under våren.

På räls. Utvecklingen går mot längre tåg, inte minst på grund av satsningen på biobränslen. Då behöver även lastspåret förlängas. Foto: Lennart Enkvist.
På räls. Utvecklingen går mot längre tåg, inte minst på grund av satsningen på biobränslen. Då behöver även lastspåret förlängas. Foto: Lennart Enkvist.
Nytt grepp. André Sahlén, Kjell Lundkvist och Per Rud-Petersen diskuterar den senaste utvecklingen vid godsterminalen i Bastuträsk. Foto: Lennart Enkvist.
Nytt grepp. André Sahlén, Kjell Lundkvist och Per Rud-Petersen diskuterar den senaste utvecklingen vid godsterminalen i Bastuträsk. Foto: Lennart Enkvist.
Vid terminalen. Hittills har det bara lastats timmer och massaved i Bastuträsk. Men nu hanteras även flis här, om än i blygsam skala än så länge. Foto: Lennart Enkvist.
Vid terminalen. Hittills har det bara lastats timmer och massaved i Bastuträsk. Men nu hanteras även flis här, om än i blygsam skala än så länge. Foto: Lennart Enkvist.
Premiär. Just nu tas det inte ut något skogsbränsle i Västerbotten men Per Rud-Petersen tror att det kommer att vända. Då måste terminalen vara redo. Foto: Lennart Enkvist.
Premiär. Just nu tas det inte ut något skogsbränsle i Västerbotten men Per Rud-Petersen tror att det kommer att vända. Då måste terminalen vara redo. Foto: Lennart Enkvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!