I nästa varsel omfattas också bussförarna i Norrköping, Strängnäs, Halmstad och Västerås/Hallstahammar. I Jönköping, Gävle och Östersund varslas verkstads- och servicepersonal. Där kommer effekten inte att märkas den första dagen utan först när bensinen i bussarna tar slut.
Det tycks råda ett dödläge i konflikten. Parterna har hittills inte haft någon kontakt under midsommarhelgen.
Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson är kritisk till Kommunals stridsåtgärder.
- Jag tycker att det är väldigt allvarligt att man utsätter passagerarna för ytterligare påfrestningar. I flera städer kommer stadstrafiken att stanna helt och hållet, säger han.
TT: Hur kommer konflikten att lösas?
- Båda parter måste ta ett ansvar. Men det ser inte ut att finnas kompromissvilja hos Kommunal. Det måste vara ett givande och tagande.
Lenita Granlund, Kommunals avtalssekreterare, bedömer det som troligt att konflikten trappas upp vid midnatt.
- Läget är låst. Vi vill komma till förhandlingsbordet men då måste de vara beredda att diskutera våra krav, säger hon.
De viktigaste frågorna för Kommunal handlar inte om lön utan om arbetstider - raster och dygnsvila - och anställningstrygghet, att personalen automatiskt ska följa med om ett annat bussbolag tar över trafiken.
- Det är klart att fler drabbas när konflikten utökas och fler bussar blir stående. Vi beklagar att resenärer drabbas, men jag tror att allmänheten förstår oss.
Det var förra måndagen som Kommunal tackade nej till medlarnas bud. Två dagar senare bröt strejken ut. Sedan dess omfattas busstrafiken i Stockholmsområdet, Södertälje och Umeå av strejken.
Storstockholms lokaltrafik (SL) har tidigare gjort bedömningen att omkring 100 000 resenärer påverkas av strejken i Stockholm och Södertälje.