Färre ringer LO:s hjälptelefon

Färre unga sommarjobbare har hittills i år ringt facket för att få råd och hjälp. Minskningen beror framför allt på att fler söker och hittar svar på nätet.

Ekonomi, näringsliv & finans2013-07-27 15:04

Mellan den 20 maj och 22 juli i år har 876 personer ringt till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Samma period förra året sökte 1 267 sommarjobbare hjälp av facket den vägen.

Enligt LO:s ungdomssekreterare Malin Norberg beror det minskade antalet samtal på att fler söker svar på sina frågor via nätet.

- Förra året utvecklade vi hemsidan så att man där kan få svar på de vanligaste frågorna om sommarjobbet. Där har trafiken ökat. Det vi kan utläsa är att de som söker sig dit oftast hittar det de söker. Gör de inte det så hör de av sig på hjälptelefonen.

Flest samtal kommer från unga som jobbar inom handel, hotell och restaurang eller med kommunal verksamhet.

- Så har det sett ut i många år. Och det är där många av sommarjobben finns, säger Malin Norberg.

Hon säger att förutsättningarna och villkoren för sommarjobbare oftast är bra.

- Generellt går det bra och är en positiv erfarenhet och upplevelse.

Även arbetsgivare kontaktar facket när det är dags att ta in personal till sommaren.

- De ringer och frågar oss för att inte göra fel och få det rätt från början. Det önskar vi att fler gör, säger Malin Norberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!