Familjen Boström driver expanderande profilreklamföretag

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-28 14:35

New Wave Profil flyttade från Hedensbyn till nya lokaler på Kanalgatan i Skellefteå och familjen Boström som driver verksamheten via företaget Gebo Försäljning har fått bra snurr på verksamheten.

– Vi har anställt två säljare i höst och första året omsatte vi över sex miljoner kronor. Nästa år siktar vi på att fördubbla omsättningen, säger Thomas Boström, VD för Gebo Försäljning.

1972 startade Erik Boström företaget Gebo-Teknik. Då var det tillverkning av antennfästen för husvagn och husbil som gällde. På 1980-talet började företaget även producera TV-antenner för husvagnar och villor.

Sonen Thomas tog över rodret 1994 och omsättningen har de senaste åren legat på cirka 500 000 kronor. Men nu har verksamheten tagit ordentlig fart. Det skedde när Thomas och hans söner Gustav, 22 år och Arvid 19 år, valde att gå med i kedjan New Wave Profil som är störst i Sverige inom profilreklam.

– Jag hade arbetat i fem år för ett luleföretag som drev New Waves butik i Skellefteå som då fanns på Hedensbyn. De ville fokusera mer på  Norrbotten och 2015 tog jag och sönerna själva över verksamheten i Skellefteå, berättar Thomas.

Fred Andersson, som var chef för butiken i Skellefteå, arbetade kvar under ett år fram till att han gick i pension.

– I höst har vi anställt två nya säljare, Peter Karlsson och Anna Jonasson och det kan bli tal om att anställa fler säljare framöver.

I och med övertagande i maj 2015 flyttades verksamheten från Hedensbyn till en lokal på Kanalgatan där det nu finns både kontor och showroom.

– Det har varit mycket lyckat att skaffa ett mer centralt läge. Detta gör att vi kommer närmare ett stort antal av våra kunder, konstaterar Gustav Boström.

Thomas hade tänkt minska sin arbetstid men i och med den nya verksamheten har arbetstiden istället ökat markant.

– Det blev mer än hundra procent. Det är så roligt att göra det här tillsammans med sönerna, säger han.

Thomas Boström är vd och  den som sköter inköp, fakturering och försäljning till ett antal kunder, Gustav har hand om designen och sköter kontakten med avtalskunderna och Arvid arbetar med logistiken medan försäljningen ute på fältet utförs av Peter och Anna.

Kunderna utgörs av allt från kommuner och landsting till små och stora företag. Gustav menar att en viktig anledning till att företaget går bra är att de valt att satsa hårt på produkter med bättre kvalitet och egen design.

– Det är viktigt att de produkter som man ger bort stärker det egna varumärket, konstaterar Gustav.

I sortimentet finns hundratusentals produkter som New Wave och andra tillverkare tillhandahåller.

– Textiltryck och lasergravyr görs lokalt här i Skellefteå. Det känns bra att också kunna stötta det lokala näringslivet, säger Thomas.

New Wave Profil är Skandinaviens största kedja på profilering och har ett flertal egna kända varumärken. De har 64 återförsäljare i Sverige och ytterligare 90 i övriga Norden. 1998 inledde de ett samarbete med sin  huvudleverantör New Wave Group, en svensk börsnoterad koncern med stort fokus på profilering. 2010 skapades ett gemensamt varumärke, förvaltat av New Wave och ambitionen var att ha ett 80-tal återförsäljare i Sverige. Konceptet har senare även etablerats i Norge, Finland och Danmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!