I Sverige har antalet anmälda fakturabedrägerier minskat med 7 procent under första kvartalet 2017.
Inyetts vd Jone Sølvik menar dock att detta inte nödvändigtvis betyder att brotten minskat.
- Det viktiga är att komma ihåg är att metoderna hela tiden ändrar sig, bedragarna ligger steget före ,säger han i ett pressmeddelande.
Särskilt aktiva är bedragarna när ordinarie personal går på ledighet, till exempel under påsken. Att kontakta personal som egentligen inte hanterar inköp, kommunikation eller faktureringsfrågor är ett av de vanligaste sätten som fakturabedragare agerar på.
– Massutskick med erbjudanden som ser ut som fakturor med kort betaltid och propåer att ”kontrollera information” för publicering i databaser eller kataloger – dessa är klassiska bedrägeriförsök som är lättare att genomföra om bedragarna får kontakt med oerfaren personal, konstaterar Jone Sølvik.
Telefonbluffarna är på väg bort och nu är det massutskick av vilseledande blanketter som lurar flest offer.
- Bara under 2016 inkom det 14 635 anmälningar om bluffakturor. Över en miljard kronor har betalats ut. Vart tredje företag i Sverige har fått en bluffaktura och en av tio betalar fakturan – helt i onödan, säger jone Sølvik.