Exploratoriet satsar på kunskapsturism

I helgen besökte för första gången en grupp kinesiska turister Exploratoriet i Skellefteå. Det är ett av de nerslag som Skellefteföretagen Vida Nord och Moose & Goose valt att göra i sin satsning på incomingturism från Kina.

Thomas Löfgren och den kinesiska gruppen

Thomas Löfgren och den kinesiska gruppen

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2018-02-05 07:12

Gruppen bestod av ungdomar från Kina.

– Det passar oss som handen i handsken. Våra pedagoger är fantastiska och tar vara på barnens egen kreativitet genom att låta dem upptäcka nya saker genom lärande lek, berättar Annica Bray versamhetschef för Exploratoriet i ett pressmeddelande.

Pedagogen Thomas Löfgren visade gruppen runt i utställningarna och här och var gav han dem en utmaning.

– Tävlingslusten var hög och besökarna kämpade tappert, säger Annica.

Många av ungdomarna blev fascinerade över skogen där sommarfåglar kvittrade i ena delen och vinterfåglarna i den andra. Några vågade till och med klappa den sovande björnen i sitt ide.

Thomas Löfgren lät också besökarna testa att tillverka eget papper. De fick även bekanta sig med det latinska alfabet och tillverka namnbrickor av trä.

Annica Bray tror att kunskapsturism kan ha en stor potential.

– Vi har haft möte med Visit Skellefteå och ska tillsammans med andra aktörer försöka jobba fram erbjudanden som lockar hit turister, avslutar hon.

Thomas Löfgren och den kinesiska gruppen
Thomas Löfgren och den kinesiska gruppen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!