Ett steg närmare en rymdhamn i Skellefteå - måste då bygga ny terminal

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-12-01 16:32

På Morgonmötet, som Skellefteå kommun arrangerar på fredag, kommer näringslivschef Bengt Ivansson och Spaceport Swedens vd Karin Nilsdotter att berätta senaste nytt om möjligheterna för Skellefteå Airport att bli Europas rymdhamn.

– I mitten av december får vi besked från Tillväxtverket om vi får bidrag till en förstudie. Det handlar då om en miljon kronor per år under tre år, berättar Bengt Ivansson.

Bakom den kommande förstudien står då, förutom Skellefteå kommun, även Skellefteå Science City och Arctic Business Incubator, ABI.

– Förhoppningsvis är studien klar under första halvan av 2017 så att vi kan gå vidare med satsningen, säger Bengt Ivansson.

Om Skellefteå Airport ska bli rymdhamnen i Europa för framtidens rymdturism måste dagens landningsbana förlängas med 900 meter från 2,1 till 3 kilometer.

– Den måste hur som helst byggas ut till 2,5 kilometer före 2020 för att SAS nya flygplansflotta ska kunna använda den. Om det finns förutsättningar för att skapa en rymdhamn måste de återstående 500 metrarna byggas samtidigt, berättar Bengt och inflikar att förlängningen kommer att ske österut.

Han konstaterar att om banan blir tre kilometer lång måste även en ny terminal uppföras.

– Detta på grund av att räddningsfordon ska kunna nå ut till ett plan vid en olycka inom 120 sekunder. Om det byggs en ny terminal räknar vi med att kunna använda den befintliga terminalen till verksamheter som har anknytning till rymdturismen.

Vad kostar då allt detta?

– Banan beräknas kosta 70-80 miljoner kronor och en ny terminal kostar någonstans mellan 50 och 100 miljoner.

Bengt Ivansson betonar att Skellefteå kommun bara kommer att gå vidare med projektet om regeringen är med på tåget.

– Vi ska under nästa år genomföra uppvaktningar och vi vet att näringsministern är intresserad av idén.

Näringslivschefen berättar att det idag finns tre företag i världen som arbetar med att utveckla plan för rymdturism.

– Och 800 biljetter som kostar 1,2 miljoner kronor styck är redan beställda.

Om Skellefteå får rymdhamnen menar Bengt att detta kommer att innebära ett lyft för besöksnäringen.

– Dessutom kan Skellefteå bli ett center för forskning kring rymdfrågor och dra till sig nya statliga jobb.

Efter att det blev känt att Skellefteå satsar på att bli en rymdhamn har Bengt Ivansson fått många reaktioner.

– De flesta tycker att det är en modig satsning men visst finns det också de som tycker att det är ett idiotiskt projekt.

I Sverige har en ny rymdinkubator ESA Bic Sweden nyligen sett dagens ljus och de åtta första företagen har tagit plats i den. Projektledare för inkubatorn är ABI:s vd Jens Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!