EU:s konkurrenskommission har kommit fram till att Estonian Air har fått olagligt statsstöd som de måste betala tillbaka. Enligt nyhetsbyrån AP rör det sig om omkring 85 miljoner euro. Flygbolagets avgångar 8–10 november ersätts med andra resor. Från den 11 november ersätts köpta biljetter men passageraren får själv beställa en ny resa.
Estonian Air är partner med SAS och ingår i Star Alliance. Man kan boka biljetter via SAS på sträckan Stockholm-Tallin.
– Är man osäker får man kontakta oss så får vi titta på det, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS.
Enligt Edström har SAS ett par procent ägarandel i konkursbolaget.
– Men vi har redan skrivit ner vårt aktieinnehav. Det vi har är fordringar på Estonian Air, men de är inte av väsentlig karaktär.
Läs mer: Nextjet fortsätter flyga – men med Estonian Airs flygplan
Under sensommaren meddelades det att företagare i Arvidsjaur, Arjeplog och Gällivare gemensamt skulle ta tag i flygtrafiken och det med Estonian Air som extern aktör. Detta gjorde att Nextjet, som trafikerat Arvidsjaur–Arlanda i åtta år, valde att sluta flyga den sträckan. I slutet av oktober, bara veckan innan första flygningen skulle äga rum i den nya konstellationen, drog Estonian Air sig ur. Istället blev Nextjets sista flygning den första, då de via förhandlingar blev kvar på linjen. Dock skulle de, precis som Estonian Air tidigare affischerat, lämna propellerplanen därhän och flyga med jet. Och det skulle snart visa sig att Nextjet nu hyr ett jetplan från Estonian Air.
Estonian Airs vd Jan Palmér har tidigare kommenterat utredningen att trafiken på linjen Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda inte ska komma att påverkas om EU-kommissionens beslut skulle bli negativt.
Malin Johansson/NN
TT