Vilka glasögonbågar man väljer säger en hel del om ens personlighet. Det belgiska märket Theo är en av trendsättarna inom området med både Bill Gates och Elton John som kunder. Häromdagen fanns Theo-ambassadören Filip van Dyck i Skellefteå för att locka skellefteborna att våga prova glasögonbågar som sticker ut.
Birgit Almqvist är en av många intresserade som passar på att lyssna till Filip van Dycks tips när det gäller glasögonbågar i samband med att han visar upp Theos kollektion hos Optiker Burman som är en av sex butiker i Sverige som säljer dem.
– Jag är nu på väg att köpa mitt andra par Theo, berättar Birgit Almqvist.
Bredvid hennes står skådespelaren Monica Lindgren som också använder Theos bågar. Hon tar upp ett par gröna bågar.
– Häftig, men de är lite för lika glasögonen som mitt alter ego Emma använder, konstaterar Monica.
På frågan om vilka trender som gäller svarar Filip van Dyck att han inte tror på generella trender.
– Vilka glasögon som passar är väldigt individuellt. När man provar ut nya glasögonbågar ska man ta god tid på sig för att verkligen bli övertygad om att det här är jag. Därför ska man lyssna mer på sig själv än på vad andra tycker, säger han.
Theos startades 1989 i Antwerpen av optikerna Wim Somers och Patrick Hoet.
– De hade tröttnat på alla mainstreambågar som fanns på marknaden. Konceptet var att designen är det allra viktigaste, berättar Filip van Dyck.
Theo har fått ett starkt gensvar från artister och skådespelare. Man kan till exempel se Samantha Jones bära Theobågar i Sex and The City 2 och George Michael har dem på omslaget till sin singel True Faith.
Elton John använder dem ständigt. När han är ute på turné brukar han begära ett separat hotellrum för sina glasögon. Rumstemperaturen i det rummet ska då ligga på 16 grader för att glasögonen ska må bra.
– Elton har ett hundratal av våra bågar, säger Filip och betonar att Theo aldrig sponsrar användare med glasögon.
Även Bill Gates som gjorde sig känd som en modeförebild för nördar med sina överdimensionerade glasögon bär numera Theobrillor.
Theo säljs i 1 300 affärer i 48 länder.
– Mest säljer vi i Europa. Japan är också en het marknad och i USA och i Australien gillar man glasögonbågar som sticker ut. Vi arbetar inte med mellanhänder utan säljer våra bågar direkt till kunderna. Det blir en mer personlig touch på det sättet.
Trots att Theos bågar är en storsäljare har man valt att bibehålla det lilla formatet på familjeföretaget. I Antwerpen där de håller till med designen är de 20 anställda och så finns hunden Wim också på kontoret.
– Tillverkningen sker i Juraprovinsen i Frankrike där den sköts av skickliga hantverkare, avslutar Filip van Dyck.