Digital marknadsföringsbyrå startar i Skellefteå – vill bli ledande i norra Sverige

I veckan drar den nya digitala marknadsföringsbyrån Grit Media AB igång sin verksamhet. Från start anställs fyra personer i Skellefteå där huvudkontoret finns, samt två personer i Umeå.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-08-14 14:04

Vd i det nya bolaget är Ludwig Olofsson, 28, som har jobbat nästan tio år med digital marknadsföring.

– Jag är född och uppvuxen på Morö Backe och fick jobb som 18-åring på en digitalbyrå i Piteå.

Ludwig avancerade sedan och jobbade som partner manager i Stockholm i fem år innan han återvände till Skellefteå och jobb på en byrå i början av 2017.

– Fem av sex som arbetar på Grit Media är hemvändare och vi har en snittålder vid starten på 26 år.

”Ledande aktör”

Grit Medias mål är att bli den ledande aktören inom digital marknadsföring i norra Sverige.

– Vi tror att vi kommer att kunna bidra med mycket i business to business-affären mellan företag. Köpprocessen har förändrats kraftigt de senaste tio åren och i dag hanterar företagen mycket mer av den själv, upp till 70 procent. Det ställer helt nya krav på säljet: var och hur ska företagen synas för att nå sin målgrupp?

– Transparensen måste också vara tydlig. Vad får företaget ut av sin medieinvestering? Vårt mål är att mäta allt som går att mäta och redovisa det, säger Ludwig Olofsson.

Norrankoppling

Huvudägare i det nya bolaget är Norrankoncernen.

– Vi har en lång tid funderat på hur vi ska förhålla oss till vad digitaliseringen innebär för annonsmarknaden. För Norrans del handlar det om att vi har ett antal kunder i regionen som vill nå utanför tidningens geografiska spridningsområde och det är där Grit Media kommer in. Vi har nu skapat ett helt fristående bolag med egna lokaler utanför tidningshuset i nära samarbete med ett antal unga digitala hemvändare, säger Norrans vd Anders Westermark.

Han konstaterar att bolaget har ett tydligt tillväxtmål.

– Grit Media ska växa organiskt och genom förvärv.

Vi tror att vi kommer att kunna bidra med mycket i business to business-affären mellan företag

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!